Google eens de foto’s van drie verschillende venues en wat valt jou dan het meest op? En bekijk nu eens de foto’s op jouw eigen website. Wat valt je nu op? Mij valt wel iets op. Niet één website is hetzelfde of lijkt op een ander. Iedere venue marketeer doet het compleet anders. Bizar toch? Op zich is het ook weer niet heel vreemd dat geen website hetzelfde is: er bestaat niet één bidboek dat zegt hoe je foto’s moet inzetten voor jouw venue marketing. Ik heb er inmiddels honderden gelezen en ik kan nog steeds geen rode draad vinden. Wel zijn er veel motieven die wij als venue marketeer vaak inzetten. Lege ruimtes, volle ruimtes, een congressetting, feestsetting, lachende gezichten, oplettende gezichten, mooie hostessen met blauwe ogen en witte tanden, auto’s of misschien wel vrachtauto’s om te laten zien hoe groot je venue is, logo’s en veel branding voor de zakelijk touch, food natuurlijk, techniek, sprekers, jong publiek, vette deco, podiums, historische elementen, bloemen, seizoenen, een witte bruiloft, rouwsetting, 3D-projectie, etc. etc. etc. En dan moet je er 5 kiezen, want meer past er niet op het profiel van een locatiesite.. Oeps… En nu? Tja, keuzes maken dus. Zet je maar schrap, want zo gemakkelijk is het niet!

Meerwaarde van sterke foto’s voor venues:

– Beeld zegt meer dan 1000 woorden!
– Beeld doet leren. 10 procent van je doelgroep onthouden van wat ze horen, 20 procent van wat ze lezen en maar
   liefst 80 procent van wat ze zien.
– Beeld vertelt een universele boodschap. Teken eens een whatsapp symbool en iedereen weet wat je bedoelt.
– Beeld maakt vergelijken mogelijk.
– Beeld prikkelt, emotioneert en vermaakt.

10 foto’s = 1 merk = jouw venue!

Laten we eens kijken vanuit het perspectief van de bezoeker van je website. Voor de bezoeker is het nemen van beslissingen een complexe mix van emotionele en rationele motieven. Ons brein kent namelijk twee beslissingssystemen: enerzijds neemt ons brein een beslissing snel en intuïtief, anderzijds weloverwogen en analytisch. Dat laatste past goed bij venues. We vermarkten tenslotte een beleving van soms enkele tienduizenden euro’s. Ik neem dat soort beslissingen weloverwogen en het liefst thuis op de bank.

Eén identieke foto is een hoofdstuk, Tien foto’s is een verhaal. Lukt het jou om als venue marketeer een verhaal te maken van die tien foto’s, dan heb je een venue! Dit visueel denken doe je in vier simpele stappen: kijken, begrijpen, verbeelden en laten zien. Door deze stappen toe te passen ontstaat er voor een goede foto inzicht, betrokkenheid en overzicht. En beeld je eens in ‘waarom’ je het nodig hebt, in plaats van ‘wat’ je nodig hebt.

Een foto beoordeel ik zelf aan de hand drie punten: beleving, functionaliteit en kleurcollage. Beleving spreekt voor zich. Dit zijn venues in actie, dus kies ik foto’s van events. Kijk wel goed naar de inhoud van de foto, los van het feit dat het een hele vette foto is. Daarnaast moet de foto functioneel zijn: waarom wil je juist deze foto gebruiken? Ik weet nog dat ik eindelijk een foto had van een auto in de venue. De foto was spuuglelijk, maar ik heb het toch gebruikt in mijn marketing. De foto had maar één functie; omdat ik wilde laten zien dat er makkelijk auto’s naar binnen kunnen. Toon lef! Denk tenslotte aan het totaalplaatje: de collage. Leg alle foto’s naast elkaar en kijk of het totaalplaatje sterk is. Het totaalplaatje is jouw venue, jouw gevoel, hetgeen jij wilt overbrengen.

Tot slot een techniek die veel venues vergeten, is het ‘before-after-effect’. Dus naast een foto van een lege zaal komt een foto van dezelfde zaal, maar dan met een dinnersetting. Ons brein wordt geprikkeld en extra gemotiveerd om tot conversie over te gaan als we geconfronteerd worden met dit ‘before-after-effect’. Jouw doelgroep begrijpt de venue dan veel beter.

Wees niet bang om zelf de camera  te pakken! Niet iedereen is een ster in fotograferen, maar wel iedereen kan het leren. Met 600 euro budget voor een camera kom je echt een heel eind.

Twijfel je over een foto? Gebruik je content-team ga het gesprek aan tijdens de meeting. Zo dient het beeld als startpunt voor een goede discussie.

11391605_847408931991149_5553455762830991376_n

Don’t trust words, trust moment!


Stijn