Een venue met een sterk merk werkt! Het geeft richting en betekenis hoe iedereen binnen een venue denkt en ook doet! Maar hoe kan jouw venue zich onderscheiden van de enorme massa in locatieland. Een paar goeie voorbeelden van een sterk merk binnen locatieland zijn de Westergasfabriek, Wicked Grounds, OCEANDIVA, Ahoy, en deFabrique . Maar er zijn nog veel meer prachtige venues op te noemen die heel goed weten hoe je een merk moet bouwen. Het zijn meestal venues die anders durfen te denken, en ook hun nek durfen uit te steken. Durf ook anders te zijn. Maar wat zijn hier nu de basis-ingrediënten voor?

Ik heb er drie pijlers voor je. Lekker kort en krachtig zodat jij er direct mee aan de slag kan. 

1. Betekenis
Betekenis geven aan iemand is de de puurste vorm van marketing. Je merk wordt waardevol als je opdrachtgever,  je collega’s en jij de activiteiten binnen venue marketing als zodanig wordt bestempelt. Je moet dus als merk kunnen geven en kijken wat de andere het beste helpt. De kracht van het nu is het creëren van acties in het teken van de welzijn van een ander. Je kijkt naar wat de opdrachtgever het best helpt om hem of haar beter van dienst kunnen zijn. Vaak is dit rol van een brand manager. Die kijkt dus naar de emotionele kant van een merk. Er moet wel een echt een probleem, vraag of uitdaging zijn om echt betekenisvol het verschil te kunnen maken. Hoe effectiever je hierin bent, hoe waardevoller je venue. 

2. Samen het merk!
Van parkeerwachter, account manager, project manager tot aan aandeelhouder. Iedereen draagt bij aan het merk van jouw venue. Ga als venue marketeer hier niet alleen het wiel uitvinden, want de kans is groot dat je niet de juist kernwaarden kiest waarmee je wilt positioneren. Je maakt namelijk samen het verhaal achter de venue, en het zorgt voor draagvlak. Samen doe je dan de dingen die je doet! (Sterke uitspraak). Bepaal dus samen je kernwaarden, claim deze en handel erna!

3. Connecten
De energie van venue heeft een andere werking als het relaties opbouwt met merken op basis van ‘kernwaarden’ en ‘identiteit’. Stel jezelf de vraag: met wie associeer ik mezelf en voegt deze connectie waarde toe. Ik heb het dan niet over klanten of partners bijvoorbeeld een hotel als een klant een overnachting wilt. Kijk verder dan dit. Het zou zo kunnen zijn dat het merk ‘Tesla’, KLM of JBL jouw identiteit verstrekt.  In sommige gevallen kan dat zelfs een conculega zijn. Vergeet niet dat venues de mogelijkheid vertegenwoordigen om niet alleen iets te betekenen voor opdrachtgevers, maar ook voor de maatschappij. Hier ligt een enorme kans voor locaties die naar mij weten nog veel te weinig wordt benut.

Dus pak die challenge! Een dosis zelfkennis, je absolute kracht kennen en deze om te zetten naar een meerwaarde, dat heb je nodig. Nooit twijfelen, activeren! Het is niet erg om jouw omgeving te laten zien dat je bezig bent om iets te betekenen.

Bron: www.brand-management.nl