Ken je van die dagen dat je zo euforisch bent dat je hele wereld aankunt. Nou, één van die dagen is mij supergoed bijgebleven. Namelijk de The Next Web Conference vorig jaar in het Westegasfabriek in Amsterdam! 2 dagen lang de beste en vetste marketingvitamientjes die je maar kunt krijgen. Samen met 3 venuemarketers gingen ik op zoek naar inspiratie die mij als mens en vakman verder zou brengen richting de toekomst. Booking.com, Facebook zijn enkele sprekers op dit event van wereldformaat. Vooraf hebben we met elkaar een aantal keuzes gemaakt welke presentaties we willen gaan volgen. Zware keuzes kan ik je zeggen, omdat je weet dat je overal zoveel toffe informatie tot je krijgt.  Alleen blijven er zoals bij de meeste events altijd maar 1, 2 soms 3 dingen echt hangen. En wat mij het meest is bijgebleven wat jullie wellicht al op verschillende nieuwsites voorbij hebt zien komen. En sommige venues passen het al toe zoals De Fabrique in Maarsen. (bekijk hier de tool) Ik heb het hier over de ‘1 druk op de knop’ economie. Daar gaat deze economie naartoe. Ik druk 1 keer op een knop en ik krijg wat ik wil. Eigenlijk best bizar toch? Het gaat voorbij alle morele en sociale vaardigheden die wij hebben gehad op school. In 1 keer van tafel. De ontwikkelingen vliegen mij werkelijk om de oren en tegelijkertijd ik nu dit artikel schrijf hoor ik op de achtergrond op het journaal een nieuwsitem dat de NOKIA weer terugkomt op de markt en dat daar veel interesse in is. Dus er is altijd wel een groep die niet meegaat waar de aandacht heengaat. Interessant toch?

Maar wat betekend dit in venueland? Hebben we dan uiteindelijk geen sales meer nodig en kan je over 10 jaar simpelweg een venue online boeken? Voordat we die kant op gaan moeten we beseffen dat dat voorlopig niet gaat gebeuren. Venues zijn belevingsproducten en dat kan je niet op de cent-komma berekenen. Maar aan de andere kant zie ik weleen SPLACER opkomen in Amerika waar je daadwerkelijk een venue kunt boeken. Dit is dan wel alleen voor de locatiehuur, maar stel dat je dan de wensen van jouw doelgroep door middel van big data  zo goed in kaart kan brengen dat je daar wel 1 prijs aan kunt koppelen. Ik geloof hier er heilig in, maar ik geloof ook dat we altijd de factor mens nodig hebben in ons vak. We zijn bezig met een diep gevoel van binnen die je niet in content kan weerleggen. Maar stiekem hoop ik wil op die ene wizzkid die dat wel voor elkaar krijgt. En tot die tijd: blijf innoveren, kijk waar de aandacht heengaat en reageer erop. That is the way!

Stijn