Het proces van venuebuzz kan niet beheerst worden, wel gefaciliteerd. Als Venue Marketeer kan je een aantal misvattingen maken. Bijvoorbeeld door te denken dat alleen stoere, hippe locaties aanslaan. Of het het verreist een enorme investering in media en reclame. Maar er is degelijk wel een aanpak, alleen we doen het net even anders: we gaan als Venue Marketeer van ‘down naar de top’!

Light locals and heavy locals
Als we een experience willen delen doen we dit eerst met onze netwerk van vrienden, familie en collega’s. Dat is onze ‘deepest drive’. De mens, dus ook zakelijke opdrachtgevers delen hun ervaringen. Because if we gossip, we connect. De gasten die over jouw venue praten kunnen verdelen in ‘light locals’ and ‘heavy locals’. ‘Heavy locals’ zijn diegene die jouw venue kennen en hier altijd positief over praten. ‘Light locals’ zijn diegene die jouw locatie nog maar net kent, maar wel onder de indruk zijn. Welke van de twee is nou interessant? Allebei? Ja! zeker allebei, maar ze zijn wel verschillend hoe je ze voedt. ‘Heavly locals’ hebben hun netwerk meestal al helemaal benut. Deze moet je continu dus voorzien van informatie. ‘Light locals’ hebben een nieuw netwerk die nog niet is benut. Deze zijn vaak na de 1e keer enthousiast en blijven dit ook een poos.

30% van de mensen die slecht praten over een venue is er zelf nooit geweest*
Soms moet je de zin opnieuw lezen om dit goed te beseffen. Als Venue Marketeer heb je best een uitdaging te gaan als binnen een netwerkclub of vereniging zo over jouw venue wordt gesproken, toch? Dus les nummer 1 is: met je hele venueenergie (lees hier meer over fysieke, mentale- en spirituele venueenergie) gaan voor compromisloze kwaliteit. (Bron: Boek Buzz marketing)

Voorbeeld: Venuebuzz voor het eigen klantenfeest?
Een feest als weerspiegeling van jouw locatie en alle (kern)waarden die je uitstraalt? Want als diegene praat over jouw feest, dan creëer je Venuebuzz in zijn puurste vorm. Waar begin je? Ten eerste moet het de aandacht trekken van mensen die dicht bij je merk staan. Dat zijn collega’s, maar ook je familie en vrienden. Want het succes wordt hier niet bepaald door je merk, maar door de authenticiteit en identiteit van je de mensen. Ten tweede is dat je iedereen van je locatie hierbij betrekt. Van parkeerwachter, account manager tot aan aandeelhouder. Ik heb hier niet over een draagvlak creëren, maar over meer (positieve) emoties loskrijgen op het feest zelf. De boodschap van het feest moet eenvoudig door te vertellen zijn want een feest is niks anders dan gezelligheid met mensen om je heen in een ongecompliceerde omgeving. Een lach voor een lach, omdat jij het leuk vindt! Laat iedereen van de venue zijn/haar vrienden en familie uitnodigen en geef ze een vet voordeel. Bijvoorbeeld een gratis kaartje en nodig ze hoogstpersoonlijk uit. Juist vrienden en familie zijn diegene die positief gaan praten over jouw feest. Ten slotte kan je alles laagdrempelig houden als je je commerciële belangen (ik weet het, het is antiverkooppraat:)) even op plaats 2 zet, en dat je doel moet zijn dat iedereen zich even helemaal kan verliezen in het feest en geheel op zijn/haar manier. Dat is naar mijn weten het succes van een ‘feest’. Jezelf even helemaal verliezen. En weet je de verwachtingen maximaal te overtreffen, dan praten ze je over je feest en over jouw locatie: Venuebuzz in zijn puurste vorm. Plan gelijk een nieuwe datum, bel al je gasten van de eerste editie op en vraag of ze de volgende keer een vriend of vriendin meenemen. Visitekaartjes moeten ze thuis laten en beloon ze met een gratis kaartje of fles prosecco. Inkoop is niks, maar het effect is groot. Doe dit een aantal edities en nodig dan pas potentiële opdrachtgevers uit. Je zult zien dat ze in een ongecompliceerde omgeving zichzelf makkelijker emotioneel laten vervoeren wat enorme bijdraagt aan de Venuebuzz:). Ze zijn blij, hebben een mega-gezellige avond gehad, heerlijk gedanst en dit alles op een prachtige locatie. Dit is de reactie (puntje op de horizon) die je wilt creëren.

Een strategie die de Romeinen al hebben uitgevonden: Geef het volk brood en spelen, dan doen ze alles voor je.

romerskfest

In de basis is het allemaal niet zo moeilijk, maar je moet het klein en sterk houden en niet te groot denken of te snel willen groeien. Waarom?

Because it is all powered by you!

Succes!