Heb je enig idee wat er online over jouw venue wordt gezegd? Opdrachtgevers maar ook de gasten geven  vaak hun mening online, maar je moet net weten waar. Met Social Listening als strategie voor jouw venue weet je waar de ‘buzz’ is. Iedereen geeft namelijk graag kritiek op social media. Zeker omdat de venue altijd in de tweet of post wordt genoemd bij een event. Hoog tijd om maar eens dieper te graven dan de bekende #.

Wat is Social Venue Listening nou precies?
Op social media ontstaan gesprekken over jouw venue. Dit kunnen complimenten zijn, meningen, roddels of klachten. Met Social Venue Listening zit je bovenop iedere conversatie op social media. Uit onderzoek is gebleken dat 33% van de klanten zelfs via social media met merken in contact staan dan per telefoon. In dit geval kan Social Venue Listening een goede eerste stap zijn om te begrijpen wat de zakelijke opdrachtgever wil. En uiteindelijk in je venue marketing een sterke ‘match’ maken. Enfin: Het volgen van alle gesprekken rondom jouw venue en het omzetten van deze ‘buzz’ in data en advies heet Social Venue listening.

Hier een paar tips om je alvast een start te geven:

Real-time:
On the spot reageren op social media is real-time klantenservice. Opdrachtgevers willen gehoord worden en 2-derde van de opdrachtgevers verwachten dezelfde dag nog een reactie. Volgens een ander onderzoek zorgt het beantwoorden van vragen tot een omzetstijging van 20% per klant. Dit zal bij zakelijke opdrachtgevers(b2b) anders zijn omdat ze meestal direct contact hebben met de venue. Maar bijvoorbeeld bij terugkerende bezoekers in b2c wel. Dit zorgen wel voor meer omzet. Denk aan tickets, drank, food etc.

Meet alles
De gesprekken over jouw venue komen op gang en je wilt graag gaan oogsten. Met de verzamelde data kun je aan de slag om inzichtelijk te krijgen hoe kpi’s zich ontwikkeld hebben. Meet alles wat je doet. Hierdoor zorg je dat je blijft innoveren en dit ook laat zien.

Klantgeluk
Pro-actief blijven zorgt voor klantgeluk, want alleen dan overtref je verwachtingen. En dit is niet zo makkelijk. Je moet dit consistent aanpakken door continue in de kringen te begeven van jouw opdrachtgevers of bezoekers. Alleen al dat je direct wordt geholpen bij een post, geeft je al 1000 meer punten en zorgt dit voor meer kans op klantgeluk.

Testen of A/B testen voor de digitale venue marketeers onder ons zorgt om snel wijs te worden uit de gesprekken op social media. Zorg dat je deze info omzet naar inzichten waarop je de klantbeleving kunt verbeteren. Zie als het co-creatie met je opdrachtgevers. Hoe vet!

Succes!