Hoe fundamenteler de waarde, des te langer de levensduur. En zo heeft Constant Geerling en zijn team het aangepakt in de venue marketing van hun nieuw aanwinst de Blue Rhapsody. Zij bewijzen dat het vermarkten van een (varende) eventlocatie een specialisatie op zich is. Natuurlijk met de nodige ups & downs, maar het doel is bereikt: Dé beleving is begonnen en de Blue Rhapsody verwondert de hele eventbranche. Hoe? Lees hier het exclusieve interview met Constant Geerling en zijn team.

Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst. Je begint niet zomaar een nieuwe eventlocatie. Hoe is de keuze voor het nieuwe schip tot stand gekomen? In de afgelopen jaren zijn er ontzettend veel nieuwe eventlocaties bijgekomen, van klein naar groot, op bijzondere locaties of juist op een achteraf gelegen industrieterrein. Allen met een eigen verhaal, maar altijd op het land. Helaas is er in de wereld van varende locaties al heel lang geen nieuwe, innovatieve ontwikkeling geweest. Een gemiste kans! Zeker met de veranderende markt, de aantrekkende economie en de kritische klanten die vragen om iets anders, iets vernieuwends, iets unieks. Iets op een ander niveau. Met die gedachte is het team van Constant in Beweging aan de slag gegaan. Waar hebben klanten behoefte aan? Wat zoekt men eigenlijk in een locatie? En wat verwacht men van de organisatie? Met de roots natuurlijk in de nautische evenementen werd al snel gekeken naar de optie van een schip. Dit is immers een prachtig middel om extra lading aan een event te geven. Een afwisselend decor, de sfeer die het per definitie oproept en uiteraard het gevoel van vrijheid. Toch kiezen veel partijen er voor om hun event te organiseren bij een land locatie. Comfort, ruimte en toegankelijkheid lijken vaak de reden te zijn voor deze keuze. In een ideale wereld zou je echter de twee werelden -land en water- graag combineren. Maar dat was geen optie….Tot op dit moment!

Met Blue Rhapsody heeft Constant in Beweging een gedurfd project opgepakt. Niet het verbouwen van een bestaand schip of varend object, maar het ontwikkelen van een totaal nieuwe, hypermoderne, varende locatie die de allure heeft van een prachtig jacht. Een varend icoon. Een uitdaging, waar het bedrijf dan ook al een paar jaar achter de schermen druk mee bezig is geweest. Waarbij ze zich hebben laten inspireren door o.a. het Hyatt hotel in Düsseldorf en diverse gerenommeerde (event)locaties. In het oog springend is de markante bijlboeg. Deze zet gelijk de toon; hierachter gaat een goed doordacht concept schuil. De ruimtes zijn zo ingericht dat het luchtig en groots aanvoelt, zonder de sfeer en intimiteit te verliezen. Alles ademt luxe en comfort uit. Ook de gekozen kleur, Koningsblauw, straalt kwaliteit en klasse uit, zonder pretentieus te zijn. Over elk detail is nagedacht om het de gasten volledig naar de zin te maken en te ontzorgen. Van de ruime, hoge entree en garderobe tot en met de volledig state-of-the-art audiovisuele opstelling. Niets is aan het toeval overgelaten om events op niveau te kunnen realiseren. Werkelijk alles is aan boord. Tel daarbij het meesterlijk goed gastheerschap van de vaste crew op en je begrijpt direct waarom Blue Rhapsody bijzonder is. De optelsom van alle details bepaalt de kwaliteit is dat is dan ook het credo. Zonder concessies, met gevoel. Met Blue Rhapsody is Constant in Beweging klaar voor de toekomst. Het paradepaardje van de vloot is niet alleen de mooiste varende eventlocatie van Nederland; het is een geweldig en indrukwekkend alternatief voor elke eventlocatie op het land. Eindelijk. Welcome on board!
Foto-RobertAarts_161018_010_jpg

Wat waren de cruciale stappen in het marketingproces?
Stap 1: De naam.
Het bepalen van de naam is de eerste stap die men moet maken en tevens voor ons de stap die het meest tijd in beslag genomen heeft. Natuurlijk kan men hiervoor een kostbaar reclamebureau inhuren die hier dan zeker ook hun meerwaarde(s) hebben maar door dit zelf te doen wordt de uiteindelijk gekozen naam meer eigen. Bij het zoeken naar de naam is dezer dagen mede bepalend of de URL’s op alle levels vrij zijn. Als je niet gehinderd door dit feit aan de slag gaat kom je uiteindelijk met een top 10 waarvan je er geen enkele kan gebruiken omdat de URL’s reeds vast liggen. Bij de uiteindelijke keuze hebben we goed gekeken naar onze andere schepen. Onze vloot kent totaal verschillende schepen qua sfeer en uitstraling en vertellen allen een ander verhaal. Dit in tegenstelling tot onze collega’s die veelal kiezen voor 1 lijn zowel in naam, uitstraling, als sfeer: Pure Liner 1, Pure liner 2, Eureka 2, Ocean Diva Original, Ocean Diva Futura enz. enz. Voor beiden is wat te zeggen en marketing strategisch denk ik dat wij voor de moeilijkste weg gekozen hebben. We hebben nu drie eigen merken maar zijn wel 1 familie en om in marketingtermen te spreken volgen wij dan ook het endorsed model.

Stap 2: Storytelling
Maak het verhaal achter de naam z.g.n. “story telling” en  bepaal de kernwaardes. Wederom een hele klus waar we ons hebben laten ondersteunen door een extern adviseur. Dit verhaal is de basis waar alles op leunt. Daar het schip nog niet gebouwd is kan je niks laten zien dus moet je het vertellen.  

Stap 3: Bepaal je strategie

Vanuit de wetenschap dat slechts 3% van de doelgroep in de oriëntatiefase spontaan denkt aan een varende locatie, zien we als belangrijkste strategische doelstellingen:

  • Het inspireren van de doelgroep m.b.t. events op het water in het algemeen
  • Het wegnemen van barrières en negatieve percepties die leven bij de doelgroep
  • Een eigen domein claimen voor de locatie binnen het huidige landschap

Daarbij zullen we het nieuwe schip als uitgangspunt nemen. The product is the hero. Zowel qua looks als wat betreft het inhoudelijke verhaal overtuigen het exterieur, interieur en de vele mogelijkheden die deze eventlocatie biedt, het best.

Stap 4: Vertalen naar een plan.
Aan de slag en vertaal je stap 1, 2 en 3, naar plan.

Als Event manager iets moet zeggen over BR wat zou hij dan moeten zeggen over BR? Dat er eindelijk een geweldig, indrukwekkend alternatief is voor elke eventlocatie op het land waar je als bureau/opdrachtgever volledig ontzorgd wordt bij de creatie van je eigen event compositie.

 

©RobertAarts_BlueRhapsody_01-090719_038_jpg

Als je nu 1 ding moet aanwijzen wat het succes van de campagne heeft beïnvloed?
De wijze waarop wij het verhaal verteld hebben en de potentiële opdrachtgevers  deelgenoot hebben gemaakt van de bouw van het schip. Hierbij hebben we uitdrukkelijk gekozen om dit verhaal niet door ons zelf te laten vertellen maar is er een bewuste keuze gemaakt voor personen die met hun eigen story metaforisch linkten naar het verhaal achter Blue Rhapsody. Zo hebben we een van onze opdrachtgevers meegenomen naar de werf in Servië. Hierbij ging het uitdrukkelijk niet over ons, maar enkel over de waardes die het nieuwe schip voor hen had, of Iris Hond die middels haar eigen composities als multitalent en concertpianist de wereld verovert. Voor mijzelf was het absolute hoogtepunt de Steinway vleugel die we bovenop het casco geplaatst hebben en Iris haar eigen compositie vertolkte voor de genodigden, ter gelegenheid van de muntlegging. Uiteindelijk hadden we genoeg story’s om een compleet glossy magazine te vullen over Blue Rhapsody terwijl het schip nog niet voor de helft klaar was en voor de ogen van de opdrachtgever enkel bestond uit het plaatje van een render beeld.

Als je terugkijkt naar de campagne. Wat had je achteraf misschien anders gedaan?
Minder geld uitgegeven en meer externe specialisten ingeschakeld! Marketing is een echte professie waarvan je als ondernemer vaak denk dat je het zelf ook kan, maar dan kom je dikwijls van koude kermis thuis. Ben dan ook dankbaar dat we begripvolle leveranciers hebben die soms de scherven achter ons opgeraapt hebben.  

Heb je toevallig 1 gouden marketingtip aan andere locaties die een nieuwe locatie lanceren?
Volg je gevoel in de keuzes die je maakt en laat je niet afschrikken door sceptici aan de zijlijn. Vergeet nooit dat deze keuzes je gebracht hebben waar je nu staat.

Onwijs bedankt voor dit interview en je gouden tip.
Check de website voor meer inspiratie.

Credits foto’s: ©RobertAarts

Ook venue marketing nieuws ontvangen? Meld je hier aan voor de nieuwsbrief.