Wauw. Daar zat ik dan 2 jaar geleden met nog geen idee waar Venue Marketing heen zou gaan. En nu? Maak ik gewoon 1 van mijn dromen waar. Steeds meer venue marketeers worden geïnspireerd door wat ik het leukst vind om te doen. Als dat geen 1 + 1 = 2 is.. :).

Lees dit supertof interview van GreaterVenues uit 2015.

“Venue marketing is namelijk helemaal geen bestaand begrip. Je vindt het wel hoor, als je zoekt op Google. Maar dat zijn maar een paar sites.” De reden voor de ontmoeting is Stijns nieuwe website, VenueMarketeer.com, met al zijn tot nog toe verschenen blogs over venue marketing. Eigenlijk het verzamelde werk van Stijn Oude Vrielink, dus. Hoog tijd om de ambitieuze blogger van GreaterVenues en marketing manager van OCEANDIVA te vragen naar zijn plannen als venue marketeer.

“Er gebeurt zó veel in locatieland, het is fascinerend. De crisis heeft gezorgd voor allemaal nieuwe kansen, zeker met goede marketing. Elke locatie zou een venue marketeer moeten hebben. Maar dat is echt een discipline op zich. Het zou mooi zijn als je over een tijdje in de opleiding voor eventmanagement kan kiezen voor de richting Venue Marketing.”

In het Amsterdamse Mövenpick Hotel nipt Stijn van zijn koffie. “Ik kom hier vaker, als ik met iemand afspreek. Soms kom je op goede ideeën als je weg bent van je normale werkplek.”

“De crisis heeft gezorgd voor allemaal nieuwe kansen, zeker met goede marketing.”

Zo ook twee jaar terug. Het is de zomer van 2013 en Stijn heeft net het marketingplan geschreven voor OCEANDIVA voor het jaar 2014. Zonder achtergrond in de marketing, behalve de ervaring die hij met zijn eigen bedrijven had opgedaan. Maar hij heeft er gevoel voor en is gedreven om de varende locatie internationaal op de markt te zetten. Hij is gevraagd om een vaste column te schrijven voor de – dan gloednieuwe – website GreaterVenues.com.

Hoe kwam je op het onderwerp Venue Marketing?

“Met een vriend waar ik bijna wekelijks mee brainstorm die zelf een marketing bureau heeft, was ik aan het nadenken over wat ik dan moest schrijven. Ik wilde niet schrijven hoe fantastisch OCEANDIVA is. Ik wilde iets compleet anders. We hadden het over branding technieken. Je hebt fysieke, mentale en spirituele merkenergie. De eerste twee hebben te maken met tastbare zaken, zoals hoe een product eruit ziet, wat het je kan bieden. Het laatste gaat om wat je voelt – dat is niet tastbaar, maar speelt wel mee. Al deze termen zijn ook toepasbaar op venues. Zo kwam ik op het idee om een blog te schrijven over venue marketing.”

Stijn gebruikt bestaande marketing technieken en past ze toe op evenementenlocaties. Zo schreef hij over zintuigenmarketing, over keuzemotieven en de energie van een locatie. Die laatste twee voegde hij samen in een matrix die de identiteit van een venue in één oogopslag laat zien, direct bruikbaar voor de marketingafdeling van iedere evenementenlocatie.

“Ik wil de disciplines venues en marketing bij elkaar brengen. Niet met lappen theorie, maar gewoon met een paar tips waarmee venues meteen in beweging kunnen komen.”

Naar aanleiding van zijn blog werd Stijn gevraagd om een presentatie te houden op een internationale event- en livecommunicatie beurs. “Ik was strontnerveus, ongelofelijk. Ik stond tussen de grote jongens, en kon daar mijn ding doen voor 150 venue marketeers, in het Duits. Het viel zo goed! Achteraf kwamen mensen naar me toe met de vraag of ze mijn presentatie mogen gebruiken.”

Waarom denk je dat het zo goed aanslaat?

“Ik wil de disciplines venues en marketing bij elkaar brengen. Niet met lappen theorie, maar gewoon met een paar tips, waarmee venues meteen in beweging kunnen komen. Kiest iemand voor een venue, dan is diegene bezig met gevoelens, meningen en wensen. Hoe reageert die persoon op jouw venue en hoe kun je inspelen op de manier waarop die jouw venue waarneemt? Dan heb ik het over zowel de klant als de gast. Daarnaast heeft ieder type venue een bepaalde lading, die associaties oproept bij de klant. Welke venue marketeer wil deze informatie nou niet?  Ik bied ze handvatten waar ze direct mee kunnen werken. Zonder te verwijzen naar een pdf van 38 pagina’s.”

Waarom wil je andere locaties helpen met hun marketing?

Ik wil graag marketeers inspireren. Elke venue heeft zijn eigen kracht. Wij zitten in het Locatieplatform, en zo heb ik ook weleens een kijkje kunnen nemen in de keuken van grote locaties als Het Concertgebouw en de Beurs van Berlage. Dat was super! Voor hen kan mijn blog ook iets bijdragen. Die matrix, daar zou ik wel mee naar andere locaties willen gaan en vragen of ze die eens in willen vullen. In het Concertgebouw bijvoorbeeld krijg je een hele andere uitkomst dan als iemand hem in de Westergasfabriek invult. Let goed op wat je ziet, maar ook op wat je hoort, wat je voelt….”

“Een venue marketeer ben je niet omdat je de theorie uit mijn blogs hebt toegepast, maar als je super gepassioneerd bent over je locatie.”

Zou jij ook de venue marketing kunnen doen van, om maar wat te noemen, een party centrum?

“Ik blog omdat ik passie heb voor venues, en dat is weer een reflectie van mijn werk – dat is mijn grootste passie. Een venue marketeer ben je niet omdat je de theorie uit mijn blogs hebt toegepast, maar als je super gepassioneerd bent over je locatie. Je kan de theorie toepassen, maar of je er de passie voor kan opbrengen is de vraag. En dat is het belangrijkste.”

Er zit een grijs gebied tussen gevoel en theorie?

“Ja, heel erg. Waarom kies je voor een bepaald restaurant? De sfeer, het licht, de muziek bevalt je, terwijl het eten er misschien minder goed is dan bij een ander restaurant iets verderop. Je maakt de keuze op basis van emotie. Het is allemaal psychologisch, dat maakt het zo interessant. Er is nog zoveel om over te schrijven!”

Het valt me op dat je het altijd hebt over venues, niet over locaties.

“De term ‘venue’ trekt de lading net hoger. Het is gewoon de Engelse benaming voor een locatie, maar het klinkt chiquer, groter…”

Een kwestie van gevoel?

“Ja. Het legt de associatie met iets moois. Het liefst zou ik ook alles in het Engels schrijven, dat klinkt zo mooi. Maar in Nederland willen we het maar niet oppakken, we hebben het nog steeds over ‘een locatie’.”

Wat wordt het volgende onderwerp waar je je mee bezig gaat houden?

“Mijn volgende blog gaat over buzz marketing. Ik lees nu een superinteressant boek daarover, nog van voor de tijd dat Facebook bestond. Het gaat over hoe mond-tot-mondreclame verspreid wordt. Wist je dat 30 procent van de mensen die negatief zijn over een product, bijvoorbeeld een auto, er zelf nooit in gereden heeft? Die hebben het gehoord van anderen. Het doet mij afvragen hoe ik dat zelf beïnvloed als marketeer. De casus is ONZEBORREL, die in 5 jaar tijd is uitgegroeid tot een evenement waar 4 x per jaar per editie gemiddeld 800 fans van OCEANDIVA opafkomt. De populariteit is organisch gegroeid, met als enige echte marketingkosten een website van 30 dollar. Ik weet wel hoe dat komt, maar hoe hang ik dat op aan marketingbegrippen?”