Stijn, wie moeten wij zijn en waar moeten wij voor staan? Ik raak mijn opdrachtgever denk ik wel, maar beraak ik ze ook? Bijna wekelijks krijg ik deze vragen. Een merk bouwen doe je niet zo maar. Dit heeft met zoveel factoren te maken, maar 1 ding weet ik zeker. Grotendeels van de fouten die worden gemaakt in de executie dus sales, marketing, project management, HR etc, komt omdat er geen duidelijke merkstrategie is. Ik zie het te veel en het irriteert me omdat dit een negatief werking heeft op het locatielandschap. En uiteindelijk ook op de zakelijke opdrachtgever.

De content die ik op verschillende platforms lees gaat veel over functionele- en fysieke eigenschappen. Hoe creatief je ook bent, de identiteit van de venue gaat over de vraag: wie zijn we en waar staan we voor? Het merk gaat over hoe je dit uitstraalt. Marketing, sales en alle andere afdelingen zijn weer gebaseerd op het merk. Is dit geen eenheid binnen jouw venue, dan worden er meer fouten gemaakt in de executie, ofwel; dweilen met de kraan open.

De waarde van het merk is belangrijker dan de waarde van het product.
Een venue bouwt een merk door middel van associaties, en focust zich op verschillende betekenissen in het geheugen van de zakelijke opdrachtgever, die moet leiden tot onderscheid, binding en trouw. Lees maar een aantal artikelen op de bekende nieuwsplatforms. Hoe vaak gaat het hier over fysieke eigenschappen van venues? Hoe vaak krijg je het gevoel dat het gaat om selling ipv telling? Hoe vaak gaat het over de unieke mogelijkheden, aantal ruimtes, MVO, biologisch catering, etc etc? En hoe vaak gaat het over emotie, een concept, een verhaal, een mystiek? Waarom willen venues op korte termijn scoren? Komen we tijd te kort? Talent te kort? Te veel top-down managers? You name it! Een prachtig voorbeeld van merkbouwers zijn Wicked Grounds in Amsterdam. Zij spelen primair in op de behoefte aan spiritualiteit en originaliteit bij hun events. Het feit dat onder deze merknaam verschillende locaties en mogelijkheden worden aangeboden is secundair. De waarde van het merk is belangrijker dan de waarde van het product.  

Als je niet de beste kan zijn, wordt dan de enige!
Is er ooit een merk gebouwd zonder mensen? Volgens mij niet! In de mens zit dus je identiteit. Door intern op zoek te gaan naar de overtuiging van jouw mensen + de overtuiging in jouw venue(product), is de weg naar het gewenste verhaal. Je kan als venue twee kanten op: of je wordt met jouw venue de beste van de markt, of je focus op het verschil en wordt de enige. Hier ligt een enorme kans. Als venues niet veranderen, krijgen ze het heel moeilijk bij de volgende crisis. Aan aanbod niks te klagen, iedere dag komen er nieuwe locaties bij, maar is er dan nog wel voldoende vraag? Plus daarbij de vraag: wat doe jij om je mensen te binden aan je merk. Geef jezelf maar eens een cijfer over je eigen identiteit van 1 ™ 10. Is dit lager dan een 7, dan krijg je de volgende crisis zwaar. En als je geen mensen aan je weet te binden, dan creëer je ook geen identiteit, geen verhaal, geen content die beraakt en uiteindelijk een zakelijke opdrachtgever die jouw website gewoon…overslaat. Willen we dit?

Waarom ik dit ongezouten zeg, omdat ik wil dat jij als venue marketeer of locatiehouder meer plezier haalt uit je werk. Een merk waar je samen trots op bent heeft een ongelooflijk werking op jou als persoon, je drive, je overtuiging, je priveleven, je partners, je collega’s,  je resultaat, het locatie landschap en uiteindelijk je opdrachtgever.

Let’s do this! Go build a brand!

Gr Stijn