Beweging in jouw venue marketing zorgt ervoor dat je niet wordt ingehaald door anderen. En dat beseft Libéma beurzen en evenementen als geen ander. Marjon Brouwer, marketeer en haar team hebben zich de afgelopen tijd sterk gemaakt voor een nieuwe website van Omnisport Apeldoorn. Maar wat is hun strategie hierachter. Marjon aan het woord. 

“Hi Marjon, gefeliciteerd met jullie nieuwe website en mijn complimenten over het ontwerp. Voordat we beginnen willen we graag weten wie je bent. Vertel even iets over jezelf en hoe je bij Libéma bent gekomen?” 

Dank voor je compliment Stijn! We zijn er zelf ook heel erg blij mee! Ik zal mezelf inderdaad eerst even voorstellen. Ik ben Marjon Brouwer, marketeer Noord en Oost bij Libéma beurzen en evenementen en verantwoordelijk voor de locaties Omnisport Apeldoorn, IJsselhallen Zwolle en Expo Assen. Ik werk alweer 20 jaar bij Libéma (de tijd vliegt). Een groot deel van deze tijd ben ik projectmanager geweest bij IJsselhallen Zwolle waarbij ik ervoor zorgde dat alles voor, tijdens en na afloop van de evenementen op rolletjes verliep. Ik heb dus heel wat beurzen, evenementen en concerten van heel dichtbij meegemaakt en dat was een superleuke en leerzame tijd. Op een gegeven moment was ik toe aan een nieuwe uitdaging en die heb ik gevonden in deze nieuwe functie! Door mijn achtergrond als projectmanager weet ik precies wat klanten belangrijk vinden in de marketingondersteuning vanuit een locatie, deze kennis kan ik nu goed gebruiken.

Marjon_01__1__jpg

Wat waren de eerste 3 punten op jullie to do lijst bij de start van jullie website? En vertel wat de reden is voor een nieuwe site?

De oude website was vooral gericht op bezoekers van evenementen en bracht niet goed in beeld wat Omnisport nu eigenlijk is. De nieuwe website moest volledig anders worden ingestoken, waarbij we ook de mogelijkheden op sportgebied en het organiseren van meetings duidelijk naar voren wilden laten komen.

Als eerste hebben we de structuur bepaald die de nieuwe website moest hebben. Vervolgens hebben we een inventarisatie gemaakt van het aanwezige beeldmateriaal. Hoewel we over vrij veel goed fotomateriaal beschikken ontbrak er toch nog een en ander. Hiervoor is een fotoshoot ingepland zodat we echt alle onderdelen van de locatie mooi in beeld konden brengen. Tenslotte moesten er natuurlijk teksten geschreven worden. Veel informatie was wel aanwezig maar nu moest alles gebundeld worden. Hierbij hebben we regelmatig de hulp ingeschakeld van andere afdelingen voor bepaalde expertises. Leuk om samen aan te werken!

De website komt overzichtelijk over qua design. Wat zijn jullie beweegredenen geweest omtrent het design?

Het design van de gehele website moest in de eerste plaats aansluiten op de huisstijl van Omnisport. Bovendien wilden we beleving toevoegen door middel van beeld. En natuurlijk moest het hele design gebruiksvriendelijk zijn. We vinden het heel belangrijk dat voor iedere doelgroep de informatie waar hij/zij naar op zoek is in één oogopslag te vinden is.

Omnisport_Apeldoorn___De_A-status_voor_elk_evenement

Wie is/zijn jullie doelgroep/en, en hoe hebben jullie dit verwerkt in de user experience?

Bij Omnisport hebben we drie belangrijke doelgroepen:
Sporters: Omnisport is in basis een sportaccommodatie en voor een aantal (top)sportverenigingen, zoals de KNWU baanselectie, de vaste trainings- of wedstrijdlocatie.
Zakelijke markt: Organisatoren van evenementen, bijeenkomsten en beurzen. 
Bezoekers van evenementen: Dit kunnen bezoekers zijn van sportevenementen maar ook van niet sportgerelateerde evenementen zoals beurzen of concerten.

Om deze doelgroepen aan te spreken hebben we onze pijlers: sport, meetings en events gebruikt. Dit sluit perfect aan bij de informatie die we willen vertellen. Het was voor ons enorm belangrijk dat iedere doelgroep binnen enkele seconden de informatie vindt die hij zoekt. Daarom hebben we in de agenda ook een filter gezet op sportevenement, training of een gewoon event.

Wielrennen_02_jpg

Qua relevantie zijn sport en events beide belangrijke business. Hoe creëer je nou de juiste balans?

Beide onderdelen zijn inderdaad belangrijk voor ons maar in principe gaat de sport voor. We zijn tenslotte van oorsprong een topsportlocatie en daar zijn we ook trots op. De trainingen en wedstrijden zijn vaak al ver vooraf gepland en daar kunnen we met andere evenementen omheen plannen. Bovendien kan het elkaar ook mooi versterken. Het is superleuk om een meeting te organiseren en tijdens de break te kijken bij de training van de Nederlandse selectie baanwielrennen. Daarnaast kunnen bedrijven een bijeenkomst in Omnisport een sportieve twist geven door het te combineren met een clinic baanwielrennen of een workshop. Het biedt dus juist ook veel mogelijkheden.

Vertel Marjon, hoe denk jij dat online marketing in locatieland er over 10 jaar uitziet?

Over 10 jaar zijn er weer allemaal nieuwe mogelijkheden die we nu nog niet kennen of nu nog in de kinderschoenen staan. 10 Jaar geleden bestond Instagram nog niet en kijk hoe groot dat nu is. Ik zou willen dat ik in de toekomst kon kijken om te zien welke nieuwe mogelijkheden er dan allemaal zijn. Door de digitalisering zal de behoefte aan écht persoonlijk contact wel toenemen en daar spelen evenementenlocaties een hele belangrijke rol in.

Wat kunnen we nog meer van Libéma verwachten qua marketing/ campagnes?

Voor volgend jaar hebben we heel veel mooie plannen. Er zijn zoveel mogelijkheden bij alle locaties van Libéma, daar kunnen wij zelf eindeloos over vertellen maar we willen ook bijvoorbeeld onze klanten aan het woord laten. Zij zijn onze beste verkopers.

Tot slot. Wat is het beste advies wat jij ooit hebt gekregen op het gebied van marketing?

Vertrouw op je onderbuikgevoel.

Bedankt Marjon voor je inspiratie!