“Vette game, ouwe!” Wie heeft er niet aan die knoppen zitten rammen vroeger, en dan totaal de tijd verliezen totdat je moeder de kamer kwam binnenstormen, omdat het eten klaarstaat?! Gamen en games zijn hot en mega-effectief voor locaties. Let’s Gamify – or ‘Venuefy’ – your venue!
Het inzetten van games in marketing kan een enorm sterke uitwerking hebben op zowel locatie als opdrachtgever. Onderzocht is dat bij het menselijk ras onze ‘behoefte’ altijd leidend is; dit is het geval tijdens het spelen van games, maar ook bij het nastreven van andere doelen in het leven, zoals het goed willen uitoefenen van ons werk in de event business. Een locatie heeft als hoofdzakelijke behoefte het succesvol zijn bij iedere opdrachtgever. Oftewel: die deal closen! De behoefte van de zakelijke opdrachtgever aan de andere kant, is dat hij/ zij succesvol wil zijn met zijn/ haar evenement. Beide behoeftes refereren naar niveau 4 en niveau 5 van de piramide van Maslow. De commitment die een mens voelt en aangaat, is een fenomeen dat al jaren wordt onderzocht door gedragspsychologen. ‘Venuefication’ is een innovatieve promotool die met dit fenomeen speelt en waarmee locaties zich echt kunnen onderscheiden van de rest. Wat is het precies? En hoe zet je het in? Keep on reading…
Het krachtigste spelelement
Waar het om draait, is dat de boodschap aan je opdrachtgevers en medewerkers beter blijft hangen als zij deze spelenderwijs ontvangen en ‘leren’; wat dat betreft zijn we geen spat veranderd sinds onze kindertijd. Game-elementen zorgen ervoor dat je continu wordt uitgedaagd, ook als het minder gaat. Het voltooien van een uitdaging en het zien dat je resultaat boekt en progressie maakt, geeft jou, je medewerkers en je opdrachtgever een goed gevoel. Dit is naar onze mening fundamenteel investeren in de waardepropositie van je locatie.
3x de fundamentele ‘R’ van Gamification
Volgens onderzoeker David Nieborg is Gamification gebaseerd op drie fundamentals, namelijk:
1.Recruitment: Gamen is fun en alleen al dat feit oefent een grote aantrekkingskracht uit.
2.Reward: Zonder beloning kom je sowieso je bed niet uit.
3.Retention: Je wordt beloond, dus je blijft doorgaan.
Own this shit!
Onze branche ís emotie: wij ademen en leven emotie en beleving. Dag in, dag uit. We proberen altijd nieuwe wegen te vinden om zakelijke opdrachtgevers te bereiken en te raken. We horen je denken: “Hoe werkt Gamification dan voor venues?”. Nou, werk jij voor een locatie die wankelt en die zijn of haar eigen visie of missie (nog) niet op orde heeft? Zet dan gamification in! Weet je wél voor wie je het allemaal doet, en waarom? Gebruik dan óók gamification. Roep je een beetje, en doe je van alles: gamification! Heb je geen inspiratie voor je venue-contentmarketing: own gamification. Gamification werkt namelijk in alle situaties en condities, omdat het emoties opwekt dankzij eenvoudige en natuurlijke taal. En juist dát zorgt voor aandacht en betrokkenheid, waarmee je de essentie van marketing raakt. Want iedereen wil betrokken zijn bij zijn of haar merk, en bij zijn of haar opdrachtgevers.
Goal setting is key
Klinkt allemaal prachtig, right?! Alleen blijkt uit onderzoek dat 80% van de ontwikkelde games hun doel niet bereikt door onduidelijke doelstelling. Dus voordat je aan de slag gaat, is het goed om te bedenken wat je er precies mee wilt bereiken. Je wilt bijvoorbeeld meer betrokkenheid creëren bij je locatie. Of je wilt opdrachtgevers motiveren om vaker een evenement bij je te organiseren. Je wilt hoe dan ook invloed uitoefenen op het gedrag van je opdrachtgever, dus je wilt hen aanmoedigen om bepaalde acties te ondernemen. Of je wilt sterkere content creëren.
Het allerbelangrijkst bij Gamification is het focussen op het gedrag dat je wilt zien en ervoor zorgen dat je dat aanstekelijk maakt. Kortom, als je jouw locatie in een spelvorm giet in combinatie met een mix van marketingmiddelen (offline en online) en dit in de juiste flow zet, dan heb je de krachtigste marketingtool ever!
Ben je enthousiast? Nou, wij wel. We laten het hier dus uiteraard niet bij en komen snel terug met een vervolg op hoe Gamification van je locatie precies werkt. Venuefication is to be continued dus.
Game on!
Photo by Mike Meyers on Unsplash