YOIN excellent meeting places heeft onderzoek uitgevoerd onder haar leden om de positie van marketing en media in de hotel- en locatiebranche in kaart te brengen. Hieruit blijkt o.a. dat kwaliteitsgarantie de sterkste driver is voor het bepalen van het merkbeleid en dat social media binnenkort onderdeel is van alles wat we doen. De leden werden gevraagd hun mening te geven omtrent meer boeiende topics voor de branche, zoals de status quo van diens (strategische) marketingactiviteiten, marketingcompetenties, KPI’s, doelgroepsegmentatie, merkbeleid, media-inzet en welke trends door de ondervraagden op de voet gevolgd worden.
Marketingcompetenties zijn mainstream geworden
Historisch gezien is de relevantie en de rol van marketing in de wereld van (evenementen)locaties en hotels nog niet zo lang van toepassing of groot belang. Rond 2010, midden in de financiële crisis, ontstonden hier pas de eerste marketingfuncties. In de jaren die volgden is een stevigere vertegenwoordiging van marketinggerelateerde verantwoordelijkheden en disciplines te zien. Het recent uitgevoerde onderzoek betrof het jaar 2021 en dit laat goed zien dat competenties als marketingstrategie, e-mailmarketing, data-analyse en contentproductie in deze tijd steeds meer mainstream worden. Een ander opvallend resultaat: 60% van de leden stuurt actief aan op duurzaamheid binnen hun marketing- en merkbeleid.
Jaarlijks terugkerend onderzoek
“Het doel dat we voor ogen hebben met dit onderzoek is in eerste instantie om de kwaliteit van al deze activiteiten inzichtelijk te maken, omdat dit een onderwerp is dat sterk leeft. Niet alleen onder onze leden, maar binnen de gehele branche”, geeft Marie-Louise Buckens van YOIN aan. “Door 1 keer per jaar dit onderzoek te doen onder onze leden, wat een bonte collectie is van prachtige locaties en hotels, voegen we daarnaast een kwaliteitsmerk en een benchmark toe aan de branche.”
Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door YOIN excellent meeting places in samenwerking met Venue Marketing; dé opleidingsspecialist voor locaties & hotels.
Het rapport met de resultaten is hier te downloaden.