Let op! Een klant kiest voor een venue waarvan ze denkt te weten wat ze ervan mag verwachten. Een klant heeft dus om tot een goede keuze te komen, bewust of onbewust, de behoefte om de merk-energie van je venue te ontvangen. Als je als venue het ultieme hebt bereikt dat een klant de juiste verwachting bij jouw venue heeft, dan mag je ongelooflijk trots zijn op jezelf als venuemarketeer. Jouw venue is namelijk geladen en werkt als een magneet.

Uit eeuwenoude wetenschappen en vanuit diverse culturele achtergronden kunnen we stellen dat iedere klant op de venue reageert vanuit drie niveaus:

– Fysieke Venue Energie
– Mentale Venue Energie
– Spirituele Venue Energie

Fysieke Venue-Energie:
De naam zegt het al: dit heeft betrekking op het fysieke van jouw venue. Dus al het materiële, het tastbare dat een venue kan bieden. Bijvoorbeeld: de ruimtes zelf en de indeling, meubilair en techniek, brochures, website, vormgeving, klimaatsystemen, prijzen, leaseauto’s, je collega’s en niet te vergeten: jijzelf?

Mentale Venue-Energie:
De mentale venue-energie heeft betrekking op wat een venue voor de klant kan betekenen in abstracte zin. Dit betreft dus een combinatie van rationele en emotionele energie. Voorbeelden zijn: samen genieten, topkwaliteitsbeleving, duur, goedkoop, gezelligheid, lachende gasten, vaarplezier, geen doorsnee locatie, bereikbaarheid, value-for-money, modern, industrieel, tijdloos, vertrouwen, niet arrogant.

Spirituele Venue-Energie:
Spirituele venue-energie geeft de consument iets extra’s, het brengt de consument op een hoger niveau. Je kunt dit zien als de ziel, het ‘aura’ of het ‘charisma’ van de venue. Dit kun je niet beredeneren, dit is er gewoon. Het voedt het intuïtieve gevoel met betrekking tot de venue. Voorbeelden hierbij zijn:  veiligheid, onbezorgdheid, je thuisvoelen of het gevoel hebben aan deze venue gekoppeld te willen worden. Het intuïtieve gevoel ontstaat ook door gewoonte: iemand die vroeger altijd in een lelijke eend heeft gereden, zal daar intuïtief een goed gevoel bij hebben.

Niet alleen venuemarketeers laden het merk met energie. Iedereen die voor de venue werkt voegt energie toe. En de belangrijkste energie is passie.

Alleen diegene die ongelooflijk veel passie hebben in hun werk, kunnen bergen verzetten. Zoals Steve Jobs zei: If you don’t love it, you’re going to fail. Je ontkomt er niet aan dat de venue pas nut en waarde voor de gebruiker heeft door middel van de bovenstaande drie energiestromingen.

Tip: schrijf drie energiestromingen uit!
Als tip kan ik je meegeven om de bovengenoemde drie energiestromingen in één keer helemaal uit te schrijven. Puur op intuïtie. Waag er desnoods een brainstorm aan met het hele team. Van parkeerbegeleider, receptionist tot aan het management. Samen draag je de energie van je venue uit.  En daarbij is dit ontzettend leuk en leerzaam om te doen. In deel 3 van de reeks ‘Van venue naar brand’ maak ik de koppeling naar de motieven van klanten – waarom kiezen ze voor jou? –  en aan de hand van de verschillende energiestromingen zet ik deze beide in één matrix. In één oogopslag zie je de identiteit van jouw venue.