Verzin er maar eens een? Een logo voor een venue?. Veel venue marketeers kennen de ongelofelijk grote waarde van een logo en weten dat dit de krachtigste vorm van reclame is! Alleen naar het kijken naar een logo is een fascinatie. Het is de puurste vorm wat onze doelgroep denkt, voelt en ervaart bij de venue. Het is een beleving. Het bestaat uit visuele elementen om zo jouw venue zichtbaar te maken, zodat jouw doelgroep zich er mee kan verbinden. De symboliek in logo’s ontgaat de meeste marketeer volledig. Designers van logo’s hebben altijd een bepaalde bedoeling met deze symboliek en geven hiermee je venue logo het gewenste effect. Sommige noemen een logo betoverende afbeelding vol wijsheid die je ‘imagination’ activeert!

Waar moet je als venue marketeer rekening mee houden?
Ik zou eerst goed nadenken over je Venue Energie (lees hier). Als tip kan ik je meegeven om de onderstaande drie energiestromingen in één keer helemaal uit te schrijven. Puur op intuïtie. Waag er desnoods een brainstorm aan met het hele team. Van parkeerbegeleider, receptionist tot aan het management. Samen draag je de energie van je venue uit.  En daarbij is dit ontzettend leuk en leerzaam om te doen.
– Fysieke Venue Energie
– Mentale Venue Energie
– Spirituele Venue Energie

Laat je inspireren door je concurrenten.
Hieronder tref je een aantal prachtige logo’s die de meeste venue marketeers van ons wel kennen. Deze plaat heb ik gemaakt toen ik het Locatieplatform vanuit OCEANDIVA ondersteund hebt met marketingactiviteiten rondom beurzen. Hier zie je een aantal venues die bekend zijn in de branche. Kijk er eens goed na en bestudeer hun logo eens.

bannerlangezijdeevent14_pdf__1_pagina_

Hoe langer je naar deze venuelogo’s kijkt, des te meer er dingen opvallen. Iedere logo heeft een aantal kenmerken die je zo kan vertalen naar hun venue. Het golvende logo van SS Rotterdam, het instrument naar het concertgebouw, natuurlijk de bubbels van OCEANDIVA etc. etc. Hier zijn heel wat dagen, bloed en zweet aan vooraf gegaan. Zo heeft iedere branche wel zijn eigen prachtige kenmerken. Bijvoorbeeld in het restaurant en de brouwerij-industrie is een ‘crest logo’ heel gebruikelijk. In de grafische industrie, komt het steeds vaker voor om tekens te zien als onderdeel van een logo of merk regeling. Er schiet mij nu ineens wat cools binnen! Hoe gaaf zou het zijn dat één van de bovenstaande venues een logo maakt voor andere venue. Dus Hart van Holland maakt een logo voor het Concertgebouw. Ik voel een heerlijke brainstorm aankomen 🙂

11061654_840590059339703_7382329513602157786_n

Enfin! Persoonlijk houd ik van eenvoud! Het doel is om naamsbekendheid op te bouwen, en je logo moet dat uitstralen. Bovenstaande logo’s zijn absoluut sterk en eenvoudig. Verder moeten logo’s geen speciale effecten hebben zoals schaduwen en versieringen. Gelukkig maar, want dit is een soort van regel binnen de communicatiebranche, dus we doen het goed:). Denk verder aan kleuren en dat ze absoluut een betekenis hebben. Ze verschillen zelfs van cultuur. Neem nou een culturele venue of een industriële venue. Er zijn maar een aantal kleuren die echt tot hun recht komen. De industriële locatie ‘De Fabrique‘ in Maarsen doet dat heel goed! Onderzoek doen naar kleuren hun effecten is absoluut een must. Houd de kleuren sectie naar beneden tot 2-4 kleuren, als dat mogelijk is. Hoe ziet je logo eruit wanneer het omhoog wordt geblazen tot de grootte van jouw eigen venue? Wat gebeurt er wanneer het is afgedrukt op de hoek van je briefpapier? Probeer dingen uit met je logo. En zorg ervoor dat je een aantal richtlijnen maakt voor het gebruik van je logo. Voorbeelden hiervan zijn de exacte kleurstalen, hoeveel ruimte om de grenzen van het logo en verschillende bestandsformaten te houden, zodat anderen van hoge kwaliteit versies kunnen gebruiken. Hoe consequenter je bent als ambassadeur van je eigen venuelogo, des te beter jouw klanten jouw logo zullen herinneren. Voordat je jouw logo lanceert of herontwerpt, laat jouw publiek eens meedenken. Gebruik je kanalen hiervoor. Dit brengt zeker inzichten.

De juiste stijl vinden voor jouw venuelogo?
Ik probeer je een beetje te sturen, zeker omdat je de dag van vandaag behoorlijk verdwaald kan raken in informatie en de mogelijkheden. Hieronder bespreek ik de basis van verschillende stijlen die je op weg kunnen helpen.

Google way!
Google ken je wel toch? Veel kleuren en boekachtige letters zegt veel over wat zij doen. Logo’s zoals die van Google zijn gebaseerd op een topografische benadering met weinig illustratieve elementen om zo iets over te brengen. Een leuke en interessante naam voor jouw venue speelt hierbij een belangrijk rol.

Letters!
Deze zijn alleen maar typografisch. Denk bijvoorbeeld aan de initialen of eerste letter van jouw venue. Veel venues kiezen hiervoor om het gebruik van initialen er grafisch beter uitziet dan het gebruik van een volledige naam, soms zelfs omdat het moeilijk uit te spreken is. Zoals chateaus.

Illustratie!
Een gedurfd, simpel maar illustratief sterk element kan veel zeggen over jouw venue. Wil je een internationaal merk bouwen, dan is dit zeker aan te raden. Je hebt geen tekst nodig.

Niet alleen venue marketeers laden het merk met energie. Iedereen die voor de venue werkt voegt energie toe. En de belangrijkste energie is passie. Blijf vernieuwen, want dit zorgt voor kracht in jouw merk! En vind je het leuk om in de avonden uren het programma Illustrator eigen te maken, maak dan je eigen opzet voor een logo! Ik zou wel een designer of bureau daarna inzetten voor de finishing touch.

Veel tekenplezier!
Stijn