Venues produceren meer en meer content en halen letterlijk alles uit hun kast om zichtbaar te zijn naar zakelijke opdrachtgevers. Een positief ontwikkeling natuurlijk, maar hoe onthoud de zakelijk opdrachtgever jouw locatie? En hoe val je op tussen die jungle van prikkels? Want één ding is een feit: we krijgen steeds meer te maken met prikkels. Plus daarnaast moeten we realistisch zijn dat opdrachtgevers die aan jouw locatie denken een niet direct een saleslead is, maar gewoon nog een marketinglead. Wellicht zijn ze met andere dingen bezig of ze hebben nog geen venue nodig. Maar dat betekent niet dat het tijdverspilling is om jouw venue onder de aandacht te brengen. Hierbij zijn er een aantal ontwikkelingen locatieland die ik eerst met je wil delen.
1. De concurrentie bijvoorbeeld is de afgelopen jaren enorm gestegen. Maar veel locatie delen dezelfde ‘kernwaarden’. Hierdoor blijft de concurrentie hoog.
2. Goeie content. Venues worden creatiever in alle (social)kanalen.
3. Opdrachtgevers zijn steeds moeilijker te bereiken. Komen ze nog wel op de beurzen en de netwerkborrels? Waar halen zij eigenlijk hun inspiratie vandaan?
4. Een golf van nieuwe talenten zijn de markt letterlijk ingevlogen. Hoe komen we aan deze
data en hoe bereiken wij deze talenten?
Genoeg redenen om stil te staan bij de Top of Mind strategie voor venues. Hier volgen 2 korte en sterke tips voor jou als venue marketer om beter Top op Mind te blijven bij opdrachtgevers:
Herhaling leidt tot herinnering.
Stampen, stampen en nog een stampen! Hoe vaak kreeg jij dit wel niet te horen tijdens de Duitse les vroeger? Het opslaan van informatie is belangrijk en er zijn twee levels: korte termijn geheugen en langer termijn geheugen. Als jouw boodschap/slogan echt van belang is slaat de opdrachtgever dit op in korte termijn geheugen. Daarom is het ook van belang dat je dat jouw ‘bestaanreden’ waar jij voor staat al organisatie zo kort en sterk mogelijk is. Voorbeeld: ‘De duurzame venue’. Als jouw opdrachtgever deze heeft opgeslagen dan zorgt herhaling in jouw marketing ervoor dat bij het opnoemen of zien van het woord hij/zij deze niet vergeet. Als je dit dan vaker doet, dan krijgt ‘De duurzame locatie’ een plek in je lange- termijn geheugen. Focus in jouw marketingclaims zijn dus superbelangrijk!
Bewust in het onbewuste beïnvloeden!
Niks is mooier dan jouw opdrachtgevers beïnvloeden en overtuigen dat jouw venue een duurzame venue is. Dit is ook de kern van van succesvol zaken doen. Volgens Robert B. Cialdini, een Amerikaanse psycholoog zijn er 6 wetten als je die eerlijk toepast, anderen beter kan overtuigen.
Deze 6 wetten is voor ieder mens gelijk. Gebruik deze in je content!
1) Wie geeft ontvangt
2) Schaarste (spreek de taal van het gemis)
3) Autoriteit (wat een expert zegt is waar)
4) Sympathie (van aardige mensen nemen we eerder iets waar)
5) Consistentie (we zijn genegen beslissingen te nemen die in lijn liggen met wat we eerder besloten
6) Consensus (succes bij anderen doet volgen)
Geduld is een schone zaak
Je kan natuurlijk niet direct resultaat verwachten. De kans is redelijk aanwezig dat jouw opdrachtgever nog niet klaar is voor jouw venue. Dit betekent niet dat het tijdsverspilling is. Er komt namelijk een dag dat hij/zij er wel klaar voor is. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Dat is The key! En op een dag komt er een telefoontje binnen bij jou i.p.v. de concurrrent 🙂
Veel plezier.
Bron: http://ww.exellior.com