In dit artikel legde ik uit welke energiestromingen er zijn en hoe je deze kunt vertalen naar je eigen locatie. Waag er eens een brainstormsessie aan met je collega’s, zodat je meer inzicht krijgt in hoe de potentiële opdrachtgever reageert op je locatie. Het is leuk om te doen, onwijs effectief en leidt het soms tot verrassende momenten. Los van de energiestromingen en hoe de opdrachtgever reageert op jouw locatie gaan we nu kijken vanuit het oogpunt van de opdrachtgever; wat zijn de behoeften, met andere woorden: wat zijn de venue-motieven? Iedere venue marketeer weet dat de opdrachtgever bepaalde motieven heeft. Deze motieven zijn deels bekend en deels bij henzelf onbekend. Wat zijn deze motieven en hoe beïnvloeden deze uiteindelijk het keuzeproces?

Download hier de identiteitmatrix:

De Venue-keuzemotieven zijn de bewuste en onbewuste behoeften van de opdrachtgever en/of gebruiker van de locatie om te kiezen voor de betreffende locatie.

Voor het ‘brand’ proces is het nuttig deze motieven in kaart te brengen. Dat kan door marktonderzoek en eigen inschattingen op basis van ervaring. De motieven in combinatie met de energiestromingen zetten we in een matrix waarmee je in een oogopslag de identiteit van je locatie ziet. kortom: De venuekeuze-motieven kun je zien als ‘de vraag’ en de merkenergie als ‘het aanbod’.

Er zijn drie venue-keuzemotieven te formuleren:
Menselijke motieven
Middelen motieven
Momenten motieven.

1.  Menselijke motieven
Hier kiest de klant voor een locatie die persoonlijk past bij zijn/haar idee. Past de locatie bij mij? De opdrachtgever krijgt hier het gevoel dat de locatie speciaal voor hem of haar is gemaakt door bijvoorbeeld de menselijke karaktereigenschappen van de locatie of het design. Ter voorbeeld; een eventmanager is op zoek naar een feestlocatie voor 1000 personen, centraal in het land zodat er niet ver gereisd hoeft te worden. De ruimtes van deze locatie zijn intiemer waardoor de kans op saamhorigheid tijdens het event wordt vergroot. De werknemers van het bedrijf voelen zich hier thuis en waar een goede kans is op een knalfeest!

2. Middelen motieven
Hier gaat het om de concrete tastbare extra’s die de opdrachtgever van de locatie verlangt. Bijvoorbeeld; dat de locatie voorzien is van WIFI en veel parkeerplaatsen heeft, de koffie altijd vers is of voorzieningen zoals techniek aanwezig zijn. Het meubilair tijdens het congres hebben een hoog comfortgehalte. De locatie heeft airco en is altijd netjes, schoon en opgeruimd. De voorzieningen zoals techniek en het podium moet veilig zijn.

3. Moment motieven
Bij de moment motieven kiest de opdrachtgever voor een locatie omdat men wil dat de locatie op een bepaald moment iets extra’s kan bieden. Bijvoorbeeld: een geursensatie van chocolade voordat de vergadering begint. De locatie moet veilig zijn bij calamiteiten. Sterk inlevingsvermogen in de boodschap van de klant. De locatie is 24 uur per dag te bereiken, ofwel de klant wil graag snel geholpen worden op het moment dat hem dat schikt. De klant heeft als voorkeur dat de locatie tijdens de vuurwerkshow gaat varen.

Identiteitmatrix voor locaties
In deze matrix vul je de motieven in in combinatie met de drie energiestromingen. Volg deze stappen om het zo ideaal mogelijk in te vullen

  1. Organiseer een brainstorm van max 30 minuten en creëer zoveel mogelijk ideeën voor de drie venue-energiestromingen.
  2. Doe hetzelfde voor de venue keuze-motieven.
  3. Plaats de ideeën in de juiste cellen. (tip:Stel de bij iedere motief de vraag of het fysiek, mentaal of spiritueel is).

Het is niet makkelijk, maar zeker de moeite waard. Je investeert zwaar in je eigen ‘waardepropositie’.

 

Ook venue marketing nieuws ontvangen? Meld je hier aan voor de nieuwsbrief. 

Photo by Dane Deaner on Unsplash