Lees beoordelingen, vergelijk en boek! Met meer dan 385 miljoen onpartijdige reizigersbeoordelingen is TripAdvisor de grootste reiswebsite ter wereld. Helemaal gestuurd door de ‘crowd’! Ze bieden advies aan miljoenen reizigers, hebben –een- groot reisaanbod en hulpmiddelen voor het plannen van een reis met rechtstreekse link naar boekingfuncties waarbij honderden websites worden doorzocht om de beste hotelprijzen te vinden. Ze hebben zelfs een traveler choice award! Maar stel dat wij dit zouden vertalen naar de onze venuewereld? Hoe zouden we het dan omschrijven?

“Ze bieden advies aan miljoenen eventplanners, een groot aanbod van venues en hulpmiddelen voor het boeken van venue met rechtstreekse link naar boekingfuncties waarbij honderden websites van venues worden doorzocht om de beste prijs te vinden”!

Te gek! Is dit er al? Nee, niet helemaal! Is het mogelijk, JA! Is het van deze tijd? JA! Zeker de generatie die er nu aan komt, die Facebook en twitter oldschool vind, gaat dit gebruiken.

Een ander woord voor review is reputatie. Het gaat er dus om wat anderen van jou vinden. Venues met een goede reputatie doen het dus eigenlijk beter dan hun concurrenten. Wil je een betere reputatie, betrek dan jouw klanten erbij. Onder het genot van een biertje en uitzicht op het prachtige IJ sprak ik Robert Spakman, één van de oprichters en eigenaar van MeetingReview. Robert is een nieuwkomer in de branche en nieuw bloed geeft nieuwe energie, toch? Robert maakt zicht hard voor de ‘Word of the Crowd’. En terecht! Neem Tripadvisor als voorbeeld. Het zou onze hele markt openbreken, want hotels leven namelijk van Tripadvisor en pronken graag met hun welverdiende traveler choice award! Dus waarom wij niet, los van het feit dat het B2c is en dat de bedragen een stuk lager zijn.

review

Laat je merk aan anderen over!
Niet jouw kernwaarden of jouw missie of visie bepalen jouw merkwaarde, maar het gedrag van jouw klanten bepalen dit. Vooral de kernwaarden zoals service, kwaliteit, beste dit, geweldige dat, transparantie en overige bla bla, dat zijn waarden die achteraf worden geclaimd, dus deze moet je nooit vooraf communiceren. Waarden die door het gedrag van de klant zijn bepaald, mag je wel claimen. Volg je me nog? Anders even opnieuw lezen :). Laat je merk dus aan anderen over, vind ik de mooiste uitspraak die in ‘het handboek Online Reputatiemanagement’ staat. Een handboek helemaal zelf geschreven door MeetingReview. Geweldig! Net als locaties.nl met het locatieonderzoek. De venuebranche van Nederland heeft dit echt nodig om een bestaansrecht te creëren. Daar hebben we als venue marketeer veel profijt van! In het buitenland zijn ze al zover! Ik volg de venuewereld in de UK en USA al een tijdje en die doen heel veel met reviews.

Neem een voorbeeld aan het NBC, zij zijn zeer actief met reviews en hebben inmiddels als meer dan 100 reviews op Meetingreview. De promotors zijn de gamechangers binnen reviews en in mijn blog over buzzmarketing (lees hier) gaat over de promoters binnen jouw netwerk. Lees het eens rustig door en vertaal dit naar jouw business en laat jouw fans jouw klanten en andere overtuigen. Reviews, sociale media, vergelijkingssites en blogs zijn prachtige bronnen die je hiervoor kunt gebruiken en het snoept weinig af van jouw budget!

Dus…Let’s get some reviews!
Gr Stijn