Wil je razendsnel testen of je landingspagina, website of marketingcampagne ‘werkt’ bij zakelijke opdrachtgevers? Niet eindeloos vergaderen – en zeker niet vergaderen óm het vergaderen – maar snel oplossingen vinden voor cruciale vraagstukken rondom bedrijfstransformatie? Dan is een zogeheten ‘design sprint’ zeker iets voor jouw locatie. Het is een vertrouwd, beproefd en bewezen format voor het oplossen van problemen. Én het is de perfecte tool om in te zetten bij nieuwe projecten die een groot risico hebben, waar de tijdsdruk hoog is en bij projecten die simpelweg vastgelopen zijn.
Wat is een design sprint?
Een design sprint is interactief proces waarbij de belangrijkste elementen uit een nieuw bedrijfsidee, product of concept van een locatie getoetst worden bij de zakelijke opdrachtgever. Dit wordt gedaan aan de hand van een prototype. Het prototype kan een conceptuele uitwerking zijn van bijvoorbeeld een nieuwe website, marketingcampagne, lead-scoring systeem of een zakelijk arrangement.
Waarom een design sprint?
Als je een design sprint effectief inzet en jouw team weet hier goed mee om te gaan, dan kan het traditionele vergaderingen versnellen en lange beslissingstrajecten met dagen en soms zelfs weken inkorten. Het is enorm geschikt om snel ideeën te testen, te evalueren en uit te laten groeien tot nieuwe producten en diensten voor locaties. Het beslissingsproces wordt versneld door te werken met multidisciplinaire teams: sales, marketing, operations, etc.
In het kort: hoe zit een design sprint eruit?
- Op dag 1 stel je samen met het team het probleem of de uitdaging vast in combinatie met het doel. Stel jezelf de vragen: wat is jouw stip aan de horizon, het doel dat je voor ogen hebt? Wanneer is dit project tot een succesvol einde gebracht? Dit soort reflectievragen zorgt er niet alleen voor om zelf een beter begrip van de complexiteit van de challenge te krijgen, maar ook om de scope van de sprint te definiëren en om ervoor te zorgen dat je als team geen blinde vlekken krijgt.
- Op dag 2 schets je het probleem en zorg je dat iedereen zoveel mogelijk inspiratie opdoet. Je verkent verschillende oplossingen en laat je inspireren door voorbeelden uit andere omgevingen. Wellicht kijk je naar andere locaties of juist naar heel andersoortige organisaties?
- Op dag 3 leg je de beste ideeën vast aan de hand van een storyboard.
- Op dag 4 maak je een prototype en op dag 5 test je dit bij de opdrachtgever (valideren). Aan het einde van de dag besluit je met elkaar of het prototype inderdaad kan leiden tot een oplossing voor de vraag of het probleem van jouw opdrachtgever.
Jouw nieuwe dreamteam vorm je zo!
Een design sprint heeft een duidelijke teamindeling. Je hebt de Sprint Venue Master die het proces faciliteert en bewaakt. De Venue Data Manager is verantwoordelijk voor het prototype en zorgt ervoor dat alle informatie aanwezig is om het prototype te bouwen. Daarnaast is er een Beslisser nodig: iemand die de uitdaging of het probleem als geen ander kent en in staat is om knopen door te hakken wanneer dat nodig is. Verder bestaat het team uit een of meerdere kennis- en sparringpartners van de locatie. Overige teamleden en experts die jouw locatie goed kennen zijn natuurlijk ook enorm welkom en waardevol.
Tot slot: werken aan een prototype is een must.
Anders dan die saaie vergaderingen en beslissingstrajecten is het prototype de ‘deliverable’. Dit wordt uiteindelijk gepresenteerd aan de board, het management-team van de locatie en/of de directeur. Zij krijgen heel duidelijk te zien wat het concept oplost en vooral ook op welke manier. Inzichten van opdrachtgevers, conceptdetails en verdienmodellen zijn hierin vastgelegd.