We kunnen niet meer zonder, zowel zakelijk als prive. Het heeft inmiddels een prominente plek ingenomen in ons leven en zeer waarschijnlijk slokt het een groot deel van jouw marketingbudget  op. Ik heb het hier over het algoritme van Google. Het geniale brein achter deze zoekmachine. Honderden ingenieurs programmeren dagelijks om te zorgen dat ze relevant blijven. Ik zie ze al zitten in hun mega science fiction ruimte ergens onder de grond. En heel diep ook want tot nu toe blijft dit de grootste mysterie in de online wereld. Google maakt namelijk gebruik van honderden signalen om jouw venue beter vindbaar te maken. Niemand begrijpt deze code. Momenteel gaan ze zelfs zo hard dat ze instaat zijn om zichzelf nieuwe dingen te leren en te verbeteren. Machine learning oftewel hoe google het zelf noemt: Rankbrain. In het volgende tabel zie je hoe Google jouw website op dit moment checkt.  Je ziet dus dat de vindbaarheid van jouw venue afhankelijk is van alle SEO factoren.

Google Rankbrain voor venues 2

Bron: https://imu.nl/seo/rankbrain-seo-factor/

In het onderstaande tabel zie je dus de SEO factoren waar wij als venue marketeers heel wat uren hebben ingestopt om maar die nummer 1 positie te behalen. Ben je nog niet begonnen met ‘de competitie’ dan zou dit tabel jouw goed op weg kunnen helpen.
SearchEngineLand-Periodic-Table-of-SEO-2015-medium
Bron: https://imu.nl/seo/rankbrain-seo-factor/

Maar nu Rankbrain: het zelfdenkende algoritme van Google. Rankbrain trekt jouw website naar een heel ander niveau. Rankbrain kijkt namelijk niet naar de SEO factoren waar je altijd zo druk mee bent, maar kijkt naar jouw website in het geheel. Rankbrain is een systeem die zelf nadenkt om de bezoeker sneller en van betere antwoorden te voorzien. Het is getraind om zelf patronen te herkennen. Neem bijvoorbeeld een ander woord voor locatie. Zeg maar ‘een plek’. Dit zou je niet 1, 2, 3 verzinnen, maar de Rankbrain ziet dit als een alternatief op locatie. Rankbrain kan sneller inschatten welke woorden een relatie hebben met elkaar. Rankbrain denkt meer net zoals wij venue marketeers denken, namelijk in context. Google kijkt niet meer alleen naar woorden, maar ze begrijpen ook die woorden. Zie dit tabel:

Google Rankbrain voor venues

Bron: https://imu.nl/seo/rankbrain-seo-factor/

Rankbrain haalt zijn data uit andere websites en is in staat om hiervan te leren. Zonder enig menselijk invloed. Ze zeggen zelfs dat de ingenieurs van Google het zelf niet meer snappen. Bizarrr toch!!!
Ben je inmiddels druk bezig met je online strategie en jouw vindbaarheid? Bereid je dan voor op een iets andere werkwijzen. De volgende factoren zijn belangrijk(er)geworden voor de toekomst:

1. De variatie & kwaliteit van content
2. Geef antwoorden op vragen in je content
3. Bezoektijd van je pagina’s
4. Backlinks
5. Surfgedrag van de bezoeker
6. Mate van positiviteit/ negativiteit in berichtgeving over je bedrijf
7. Engagement en comments
8. Social waarde!

Eigenlijk zegt Google hiermee dat je online meer jezelf kan zijn. Dus je krijgt meer ruimte voor jouw venue-identiteit. Mij lijkt dit een geweldig project om te doen. Aan de andere kant is het ook wel een gek idee dat er dus machines zijn die zelf kunnen nadenken. Nog even de algoritme van Goolge is volledig Rankbrain. Mooie challenge dus! Veel succes!

Bron: Frankwatching

Bron: Imu