Good design looks great, yes — but why shouldn’t it also feel great, smell great and sound great?

De zintuigen: de ogen om te zien, oren om te horen, neus om te ruiken, de mond om te proeven en de huid voor de tastzin. Via deze zintuigen beleven we ook jouw venue. Maar welke zintuigen zijn niet van toepassing en welke juist wel? En hoe zet je ze in voor jouw marketingstrategie of campagne? Profileer je jouw venue genoeg op smaak? Een foto op je website van één van de ruimtes met een prachtig diner doet het werk goed, maar wat gebeurt er als je geluid toevoegt of smaak?

Prikkelen met de zintuigen
Welke mix je ook maakt, jouw doel als venuemarketeer is diegene maximaal prikkelen met alle zintuigen om een gevoel te kunnen krijgen bij jouw venue. Wanneer we bijvoorbeeld bezig zijn met het design van de venue, dan zijn wij meestal zo gefocust op iets wat er zo mooi uit moet zien dat we vaak de andere zintuigen vergeten. Zonde! Zelfs als je 1 procent van de tijd denkt aan andere zintuigen brengt het je soms briljante ideeën. Ik noem het zintuigenmarketing voor venues, oftewel: venue senses. Bekijk de film hieronder van Jinsop Lee over ‘Design for all 5 senses’. Bizar om te zien hoe je alle zintuigen kunt inzetten. Laat je inspireren!

Zintuigenmarketing?!
Het is een manier om jouw toekomstige klant onbewust te bereiken. Wat de klant via zijn of haar zintuigen ontvangt leidt tot een bepaalde perceptie. Deze perceptie leidt vervolgens tot cognitie of emotie. Deze cognitie en/of emotie heeft invloed op de waarneming, beoordeling en op het gedrag van de klant. Het is dus voor venues erg interessant om zintuigenmarketing toe te passen. Maar hoe maak je nou die combinatie(s)? Misschien helpt een blik in de toekomst, waarbij men verwacht dat je binnen 5 jaar via je mobiele telefoon kunt voelen. Briljant voor bijvoorbeeld hybride-evenementen. Terwijl je achter je computer een autolancering volgt, voel je dezelfde wind door je haren gaan, als die de bezoekers op het evenement ervaren.

Kennen jullie de Nokia ringtones nog van vroeger?
75% van de Europeanen matchen deze ringtone met het merk. Dat wil je als venuemarketeer ook. Je wilt betekenis geven aan de wijze waarop jouw venue klinkt. Zeker omdat evenementen heel goed scoren op het zintuig horen. Geluid speelt sterk in op herinneringen, de tijd van de dag en locaties. De taal heeft ook invloed op de manier waarop een boodschap wordt opgevangen. Zo is er onderzoek verricht in tweetalige gebieden (waar Engels de tweede taal is) waaruit blijkt dat wanneer je in het Engels adverteert, de boodschap als modern en vooruitstrevend wordt gezien en als je in de moedertaal adverteert ontstaat er eerder een gevoel van verbondenheid en nabijheid. Verder kan muziek in advertenties of films overtuigend zijn in boodschappen omdat ze onze stemming beïnvloeden. Dit kan zowel bereikt worden door de snelheid van de muziek als door de begeleidende tekst. Achtergrond muziek bijvoorbeeld kan ervoor zorgen dat je klanten langer op het event blijven of dat gasten zich meer op hun gemak voelen in jouw venue. Ook is bewezen dat bij Duitse achtergrondmuziek (jaja de welbefaamde schlager!) meer Duitse wijnen werden gedronken tijdens een event, terwijl een Frans achtergrond deuntje tot meer verkoop van Franse wijnen leidde. Een leuk marketing voorbeeld is dat het geluid dat voedsel maakt als je erop bijt een grote rol speelt bij de perceptie van versheid en kwaliteit van het product’.

Zintuig ruiken: hoe ruikt jouw venue?
Maar liefst 75% van onze dagelijkse emoties wordt bepaald door wat we ruiken. Geuren beïnvloeden humeur en kunnen zelfs stimulerend werken op het koopgedrag. Een volwassen persoon kan meer dan 10.000 geuren onderscheiden. Stel dat 1 geur jouw venue is, dan heb je een mooie case voor je campagne. Want waar het lekker ruikt, voelen we ons prettig. En waar we ons prettig voelen, verblijven we langer. En waar wij langer verblijven, spenderen we meer. Werk je bijvoorbeeld voor een buitenlocatie dan zou je de geur van de natuur of gemaaid gras kunnen integreren in je briefpapier, brochure of zelfs visitekaartjes. Geur is erg bepalend als het gaat om sfeer. En als geen ander zijn wij de uitgelezen marketeers die sfeer kunnen creëren op de website of op het evenement.

human-brain-has-5-senses

Deel 2
In deel 2 van mijn blog ‚wat zijn venue senses?’ beschrijf ik de zintuigen proeven, voelen en zien. En als klapstuk een zintuigentabel gericht op veneus waarmee je in 1 oogopslag ziet wat jouw venue doet met de zintuigen van de bezoeker? Voor nu: proefze, ruikze, voelze, hoorze en kijkze!