Steeds meer locaties en ook evenementenbureaus investeren op dit moment in de Duitse evenementenbranche. Waarom? Het antwoord is simpel: locaties willen een sterkere groei realiseren na de Coronacrisis en hun bedrijfsrisico over meerdere markten spreiden. Steden zoals Düsseldorf, Dortmund en Keulen liggen allemaal in het drukste event-gebied van Duitsland. In deze regio, genaamd Nordrhein-Westfalen, kiezen event-organisers er voorlopig voor om niet te vliegen en zoeken dus locaties dichter bij huis, waaronder Nederland. Op steenworp afstand liggen er net over de grens in Duitsland dus enorme kansen voor Nederlandse locaties. 

Zolang het vliegverkeer voor de internationale MICE- & event-branche in Duitsland nog niet op gang is, is het reizen per trein of auto naar omliggende landen een betere optie voor de event-organisers in Duitsland. De mogelijkheden liggen daarom voor het oprapen voor Nederlandse event-professionals! Er is wel een belangrijk ding waar je rekening mee moet houden: Duitsland is gigantisch. En daarom is het belangrijk dat je goed weet waar in Duitsland je nieuwe business precies te scoren is. Veel Duitse event-organisers zijn net over de grens gevestigd, rondom de steden Düsseldorf, Dortmund en Keulen:  ideaal voor 1-daagse afspraken en sales-blitzen! 

Resumé: even wat cijfers over de Duitse eventbranche. (Cijfers van voor de Coronacrisis)
Er worden in Duitsland per jaar 3 miljoen events georganiseerd! Stel je voor: 3 miljoen vergaderingen, congressen en andere events dus, waarvan de gemiddelde duur ongeveer 1,5 dag per event is. Het aantal bezoekers van al die events samen ligt rond de 400 miljoen gasten per jaar die samen voor 7 miljard euro aan omzet zorgen in de Duitse event-business. De hoeveelheid lokale experts die zich binnen deze dynamische markt beweegt, ligt in Duitsland op een indrukwekkend aantal van 411 event-bureaus. Een van de grootste daarvan heeft een nóg imposantere omzet weten te realiseren van 55,4 miljoen euro in 2019: een topprestatie! Binnen deze hyperactieve markt zorgen 13.600 cateraars, 1.100 licht- en geluidsbedrijven en 60 decorateurs, meubilair-stylers & interieur-experts voor de invulling, uitvoering, aankleding, ondersteuning en alle verdere benodigdheden.

Waarom investeren in de Duitse event-branche tijdens Coronacrisis een goed idee is: 

> De internationale MICE-branche van Duitsland organiseert liever dichter bij huis. 

> Nederland is goed bereikbaar per auto en trein.

> De Duitse event-branche is groot en dynamisch.

> De Duitse event-industrie behoort tot de wereldtop.

> Vele Nederlandse locaties gingen je al voor in Duitsland, mét succes.

> De Duitse live communication-branche is superleuk.

Los van alle facts & figures is de Duitse event-branche ook nog eens ‘gewoon’ ontzettend leuk. De Duitse event-professionals zien Nederlanders graag komen en prijzen ons vooral om onze openheid, onbevangen mind-set en creativiteit. In combinatie met de skills van de Duitse event-marketeers vormen we een gouden duo!

Klaar om te pionieren? Volg de 2-daagse training Zakendoen in de Duitse Evenementenbranche.

Stijn Oude Vrielink, redacteur en eigenaar van Venue Marketing, is sinds 2010 actief in de Duitse event-branche en woont sinds 4 jaar zelf in Düsseldorf. Speciaal voor Nederlandse locaties hebben wij een 2-daagse training ontwikkeld waar we samen aan de slag gaan met een Duitse propositie die we als houvast gebruiken met het doel om jouw Nederlandse locatie te vermarkten in de Duitse evenementenbranche.
Klik hier voor meer informatie over de training.