Je creëert fantastische content, je promoot het via social media, en gegarandeerd vindt iedereen het geweldig en boekt jouw venue! Helaas is dat precies hoe het niet werkt. Ik noem dat de ‘mythe van venue content’. Toch wordt binnen het locatielandschap van Nederland nog veel op die manier gedacht. Het wordt hoog tijd dat locaties wat hardere noten durven kraken, in plaats van volgzaam meegaan in de contentjungle!

Het vermarkten van een venue met content is een specialisatie op zich. Het leuke is dat er alleen handvatten zijn en geen regels. In mijn ervaring is de enige regel: ‘Whether your works makes jaws drop, heads turn or eyes pop; let’s make people talk. Because that’s the way we want to walk.’ Oftewel: maak alleen content waar je zelf ook enthousiast van wordt.

In mijn functie als venue marketeer voor een internationale evenementenlocatie heb ik jarenlang content geschreven, recht uit het hart van het merk. Want daar, in het hart van het merk, moet je de content zoeken. Het hebben van een visie die geworteld is in jouw merk houdt je relevant in het heden en maakt je klaar voor de toekomst. Creëer het verhaal van jouw venue, en besteed aandacht aan alle details: van de parkeerwachter tot de directie, zet ze in de etalage. Het DNA van je venue zit in de medewerkers, dus laat hen je visie uitdragen. Worden ze blij van hun werk? Niet twijfelen, direct activeren!

Iedere venue heeft een eigen lading, die unieke associaties en emoties oproept bij de klant. Als marketeer moet je inspelen op de manier waarop de klant jouw venue waarneemt. Want de klant die zoekt en kiest tussen venues, is bezig met gevoelens, meningen en wensen. Ik onderscheid drie hoofdmotieven voor de keuze van een locatie: menselijke motieven (past de locatie bij mij?), middelen motieven (beschikt de locatie over de juiste faciliteiten voor mijn event?) en moment motieven (welke unieke eigenschap voegt de locatie toe tijdens het event?). Hoe beter jij jouw klant met al zijn wensen en behoeften kent, des te sterker is jouw venue content! 

Emotie is een hele belangrijke impuls voor jouw contentstrategie. Het is venue marketing in de puurste vorm. Maar als je de klant uiteindelijk over de streep wilt trekken, moet je content een mix zijn van emotie, bewijsvoering – bijvoorbeeld met data of statistieken – en geloofwaardigheid. Wees altijd eerlijk. Laat zien dat je bezig bent en jezelf continue verbetert om het einddoel te halen. Een belofte aan jouw doelgroep is een opdracht een jezelf. De geloofwaardigheid wordt bevestigd door de influencers/fans rondom jouw venue. Deze bevestigen de geloofwaardigheid van jouw content en vertellen het verhaal voort. We smullen van geloofwaardigheid, ofwel true content, als nooit tevoren: dat is creatie die uit het hart komt en dus authentiek is!

geloofwaardigheid_-_Google_zoeken

Content marketing heeft een lange aanloop nodig. Vandaag beginnen en morgen al resultaat verwachten, dat kan je simpelweg vergeten. Heb je geen contentkalender, dan kom je er waarschijnlijk nooit in. Maak een duidelijk planning en doseer je content. Spontane acties en actualiteiten zijn altijd goed, als ze maar relevant zijn.

Veel plezier met het creëren van venue content!