@foto Maxim Schulz

img_1874Zeker 1 x keer per maand kom ik in het prachtige metropool en havenstad Hamburg. Een stad met mooie venues en echt alle ingrediënten zijn hier aanwezig om jou als venue marketer te inspireren. De stad straalt namelijk één en al creativiteit uit. En dit in combinatie met de ‘handelsgeest’ maakt deze stad onwijs leuk om te pionieren.  Zo nu en dan struin ik door de stad en drop ik vaak een venue binnen om wat inspiratie op te doen. En vorige week bezocht ik wel een hele bijzonder venue: De Elbphilharmonie. Misschien wel de meest iconische en besproken venue van Duitsland. Je kunt het vergelijken met het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam, maar dan 10 x groter. De venue is 110 meter hoog en de architectuur is adembenemend. Mag ook wel voor 865 miljoen euro waar oorspronkelijk 77 miljoen voor gereserveerd is (onenigheid tussen ontwikkelaar en aannemer). ‘Het prinses van Hamburg’ wordt zij ook wel genoemd. Ze kijkt uit over de twee prachtige contrasten van Hamburg: het statige centrum en de rauwe haven. Bekijk hier een vette foto met uitleg van De Elbphilharmonie. Wauw!

Venue Marketing
Maar wat doen zij aan Venue Marketing? In ieder geval is het aftellen naar de officiële opening op 11 en 12 januari 2017 begonnen. Naast de enorme power van de internationale pers om deze venue te introduceren, zijn er ook een aantal ‘teasers’ bedacht om de venue alvast onder de aandacht te brengen. Echte Venue Marketing 🙂

Een luisterend oor
Tijdens mijn wandeltocht door de ‘Speicherstad’ liep ik tegen een groot vierkant gebouw aan met allemaal zilveren ‘oren/toeters’ aan de zijkanten. Dit trok natuurlijk gelijk mijn aandacht. Een paar stappen voor het gebouw werd mij al duidelijk dat ging over De Elbphilharmonie. Blijkt dus dat je fragmenten kunt luisteren optredens/concerten die na de opening plaatsvinden. Briljant toch!

img_1869

img_1866

Drone Fly-by
Heel, heel, heel vet bedacht! Een drone experience waarbij je over en rondom het gebouw vliegt. Je krijgt direct een gevoel hoe groot en speciaal de venue is. Het inzetten van het medium drone heeft hierdoor zeker een andere lading gekregen. Klik hier om te vliegen.
elbphilharmonie__rocknroll

Internationale Roadshow
Om een venue van wereldformaat te promoten kiest men vaak een roadshow. 1 boodschap communiceren op meerdere plekken. Met een vloer van 80m2 geven zij diverse optredens in het land. De megaspiegel op de achtergrond geeft nog eens een extra dimensie aan het geheel. Klik hier voor meer info over de Roadshow. @foto Hamburg Marketing
elbe1

360 graden video tijdens de bouw
We komen er als venue niet meer onderuit. 360 graden videos is hot en blijft hot. Daar ga ik zeker nog over bloggen. Het team achter De Elbphilharmonie heeft tijdens de bouw een prachtige 360 graden video gemaakt. Bekijk de film hieronder:


IBTM Barcelona

In mijn blog over de World of Venues vertel ik over dé beurs van Meetingplanners en raad eens wie ik tegen kwam? De Elbphilharmonie pakten groots uit op de stand van de GCB (German Convention Bureau) met een sterke visual van de venue op de achtergrond. Dit trok niet alleen mijn aandacht, maar ook die van vele meetingsplanners. Goeie zet voor de internationale event industry.

Ik wens hierbij het team van De Elbphilharmonie onwijs veel plezier en succes met de opening in januari. Laat het een knaller zijn!