Let the robot do the thinking?
Artificial Intelligence (afgekort AI) is overal en heeft zijn weg gevonden in het alledaagse marketingnieuws! Sinds april dit jaar is het aantal nieuwsartikelen en blogs over de hele wereld maar liefst verdubbelt! De BigBoys zoals Google, Facebook en Amazon kunnen nu al niet meer zonder AI. Dus venue marketeers onder ons: Wachten we of gaan we mee met de wind? Want waar de aandacht heengaat sounds more interesting, toch?
Wat is AI nou eigenlijk? Volgens Mr. Wiki we spreken van AI als apparaten reageren op data of impulsen uit hun omgeving, en op basis daarvan zelfstandig beslissingen nemen. Jullie herinneren de film IROBOT nog van Will Smith? Nou, dat dus! Robots die beslissingen voor ons kunnen nemen biedt enorm veel kansen voor de technologie die venues gebruiken. De BigBoys zijn er enorm mee aan het stoeien. Zie mijn blog over Google Rainkbrain waar de ingenieurs van Google hun zelfdenkende algoritme niet meer kunnen tegenhouden! It’s getting real guys!
Simpel gezegd, AI heeft ongelooflijk veel data nodig die gefilterd wordt door algoritmes zodat ze continue ‘leren’ van de informatie die ze tot zich krijgen! Net als ons brein, leren zij van patronen. We zien dat nu al bijvoorbeeld bij Display adds van Google, of Salesforce die jou zegt wanneer je acquisitie moet doen, of human like Chatbots! Dit zijn toepassingen waar de veel venues al mee werken.
Om de gap tussen de BigBoys en locatieland kleiner maken, heb ik een lijst samengesteld van ontwikkelingen die Best nog wel eens interessant kan zijn voor de venue marketeers onder ons:
1: Zelfdenkende website:
Stop als je een nieuwe website aan het bouwen bent en lees je goed in wat AI nu al kan doen voor je. Ik heb het hier over ‘The Grid’: een website platform die webdesign kan aanpassen aan de gebruiker en trends die spelen in de markt!
Check de video hier:
2: Prijsbepalingen.
Het seizoen, de lead-time, de bezetting etc.. Allemaal factoren die meespelen in jouw prijsstrategie. Ik geloof dat veel venues hier altijd nog mee stoeien. En het is ook niet makkelijk, je moet er alleen tijd voor nemen. Ik noem het Dynamic price optimisation. Hotels kunnen tegenwoordig niet meer zonder. Zij hebben afdelingen die de hele dag alleen voorspellingen doen met data. Waanzinnig toch!
3: Automaticly generated content!
Wordsmith is een platform waarmee je doormiddel van simpele data, content kan maken. Dit wordt nu in de financiele sector veel gebruikt, en is zeker ook handig voor venues. Het werkt op basis van data uit excel. Het heeft natuurlijk niet de persoonlijke touch, maar wel handig voor ‘feit’ nieuwtjes!
4: Chatbots
De meest besproken voorbeeld zijn wel de Chatbots. We zien ze steeds meer en de toepassingen worden steeds beter. Veel vragen worden nu al beantwoord door chatbox. Zal dit ooit de PA of Officedame vervangen?
Pionieren en pilots, that’s the key!
Als venue marketeer moeten we altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen & trends, maar we moeten ook gewoon dingen proberen. Laten we wel wezen…AI naar mijn mening niet dé nieuwe god! Door menselijk contact en interactie zal je venue altijd betrouwbaar, eerlijk en authentiek zijn. Juist de combinatie tussen automation en social kun je je echt onderscheiden als venue. En dit zeg ik niet als marketeer, maar als mens! Maar begin met testen. Het brengt je in ieder verder dan waar je nu staat. Have fun!
Lees hier meer artikelen op Frankwatching over Artificial Intelligence:
Bron: Adage.com , Econsultancy