Leegstaande gebouwen die tot leven worden gebracht. Optimaal gebruik maken van de bezieling van een venue. Plus de eeuwenoude venue-energie die je in het merk stopt. Wat voor impact heeft dat op venue marketing? Een verrassend maar redelijk onconventioneel idee van Michael Dekker. Hij vond het tijd voor de Locatiecentrale. Vertel….
Wie is Michael?
34-jarige Haarlemmer die al bijna 15 jaar in het evenementenvak zit. In die periode heb ik voor evenementenbureaus als D&B, ATP en Van+Van mooie events neergezet als event producent. Zo heb ik internationale auto-introducties in Parijs en Rome georganiseerd, Formule 1 reizen naar Monaco en Istanbul en corporate events voor diverse multinationals.
Kort bedrijfsprofiel van Locatiecentrale?
Locatiecentrale is de verbindende factor tussen eventprofessionals enerzijds en locatie-eigenaren en -beheerders anderzijds. Veel gebouwen staan leeg, en wachten op een herbestemming. Meestal is er nog geen duidelijke propositie voor dit soort panden. Het tijdelijk verhuren hiervan is voor locatie-eigenaren dan ook een kans om te experimenteren. Voor de evenementenbranche is het een unieke mogelijkheid om een evenement te organiseren op een locatie waar het nog niet is gebeurd. Locatiecentrale verbindt deze twee partijen aan elkaar via een online platform op een transparante manier. Daarnaast adviseren en adviseren we beide partijen zoveel mogelijk. Bijvoorbeeld in vergunning trajecten en facilitaire zaken. Er is soms helemaal niets aanwezig! Mijn compagnon René Schers is ervaren in het exploiteren van locaties en ik in het produceren van events. Daarom kunnen we die adviesrol voor beide partijen goed vervullen.
Hoe ben je op dit verrassende idee gekomen?
Een paar jaar geleden heb ik voor Schiphol een congres georganiseerd met als thema ‘verduurzaming en efficiënter inrichten van vliegvelden’. Het bleek toen lastig een geschikte locatie op het vliegveld hiervoor in te zetten. Toen hebben we voor een kantoorpand gekozen dat werd omgebouwd. De ruimtes waren helemaal casco, maar hadden geweldig zicht op de start- en landingsbaan. En, het paste perfect in het thema! Na vele jaren bij eventbureaus te hebben gewerkt wist ik als geen ander dat het verrassingseffect en doorvoeren van de thematiek essentieel zijn voor de opdrachtgever. En waarmee kun je dat beter bereiken dan een bijzondere en unieke locatie?
Hoe zorg je dat Locatiecentrale onderscheidend blijft door middel van marketing?
Wat wij doen is natuurlijk redelijk onconventioneel, dus dat is iets waarin we ons onderscheiden. Veel oud collega’s en zakelijke contacten weten mij te vinden als ze een bijzondere locatie nodig hebben. En mijn compagnon René zorgt dat onze database goed gevuld blijft met locaties. Vooralsnog moeten we het dus vooral hebben van ons grote netwerk. Nu de website staat en we een mooie verzameling aan locaties hebben, kunnen we onze naamsbekendheid uit gaan breiden, bijvoorbeeld met online marketing.
Beste advies dat iemand jou ooit gegeven heeft?
Ga voor jezelf beginnen.
Waar ligt volgens jouw de toekomst van Locatiecentrale?
Een locatie heeft niet meer één functie, maar krijgt steeds meer verschillende functies tegelijkertijd. Tevens zullen functies steeds meer tijdelijk worden. In die veranderende markt zit Locatiecentrale. De omloopsnelheid van locaties op onze website zal toenemen, waardoor we de evenementenbranche steeds weer met nieuwe locaties kunnen servicen. Waardoor zij op hun beurt de impact en het verrassingseffect van een evenement kunnen optimaliseren.
In een artikel op events.nl over ‘Weg met de Trendlijstjes’ gaf je ooit aan dat er geen echte innovaties zijn in locatiemarkt? En nu? 12 maanden later!
Tsja, ik denk dat het in een markt van stenen niet makkelijk is om binnen een jaar heel veel verandering te bewerkstelligen. Wat ik wel mooi vind is dat locaties steeds duurzamer en zelfvoorzienend worden. Zeker voor de eventmarkt een goed voorbeeld. Zelfs oude gebouwen blijven behouden, wat ervoor zorgt dat de verhalen rondom locaties ook behouden blijven.
De grootste blunder ooit gemaakt?
Hmm, niet echt een blunder gemaakt, maar ik blijf wel altijd kritisch over wat beter / anders kan, zodat ik op dit soort vragen nooit met een concreet voorbeeld hoef te komen! 😉
Heb je één gouden tip voor andere evenementenlocaties?
Zorg dat je het verhaal vertelt van de locatie en zorg dat dat verhaal voldoende onderscheidend is zodat mensen je weten te vinden in het steeds groter wordende oerwoud van locaties. Opdrachtgevers zoeken niet meer een locatie omdat het praktisch is, maar omdat ze zich met een locatie willen identificeren en/of het thema willen versterken.