Welke marketinglessen leren wij als Venue Marketeer van de Corona-crisis en wat is de impact van deze crisis op de marketingstrategie van locaties? In een reeks van interviews met locaties uit het hele land, gaan we op zoek naar antwoorden op deze vragen. We trappen af met Pim ten Broeke en zijn marketeer Sophie Spanjer van UP Events uit Amsterdam nieuw West. Een evenementenlocatie waar je indoor, outdoor en online de vetste dingen kunt doen. Let’s go

Hi Pim, omschrijf eens de situatie waarin jullie nu zitten in 1 woord?
Turbulent

Wat heb je van de afgelopen maanden echt geleerd?
Thuiswerken met een kleine meid die aandacht nodig heeft, online locatiebezoeken en relatie management of afstand.. maar vooral toch echt het omdenken.We trainen ons personeel te focussen op zaken die wel kunnen. Er zijn genoeg redenen te verzinnen waarom iets niet kan. Maar focus op waar de kansen en mogelijkheden liggen om iets wel gedaan te krijgen. Daarnaast zijn er vanuit business perspectief natuurlijk uiteenlopende klantgesprekken geweest waarbij de klantrelaties wat meer onder druk kwamen te staan. Met alle klanten zijn we hier goed uitgekomen. Die ervaring maakt je ook een betere professional voor toekomstige situaties.

Hebben jullie zelf nog initiatieven ontwikkeld om bijvoorbeeld klanten/opdrachtgevers/ door deze crisis heen te slepen?
We hebben diverse initiatieven ontwikkelt om onze klanten te blijven helpen bij hun eventstrategie en vraagstukken. We merkten al gauw dat er een vraag ontstond om collega’s te blijven verbinden met elkaar. Daarom zijn we direct gestart met de ontwikkeling van een aantal online teambuilding games. Motiveer je collega’s, houd de energie in je team en breng ze dichter bij elkaar.  

Wat voor impact heeft corona-crisis op jullie marketingstrategie?
Daar waar normaal onze core business (en dus ook de marketingstrategie) bestaat uit bedrijfsevenementen, is deze gedeeltelijk aangepast naar de particuliere klanten. We hebben UP West Amsterdam in de markt gezet; Een nieuwe hotspot waar je terecht kunt voor een hapje, drankje en om lekker te chillen met vrienden of familie. Daarnaast hebben onze schoolarrangementen en kidskampen weer wat meer prioriteit gekregen, wat we ook hebben gezien in wat extra groei op deze vlakken. Voor een MKB bedrijf in een getroffen sector is het natuurlijk zaak om overal een vinger aan de pols te houden.

Wat is momenteel jouw grootste uitdaging als het gaat om de marketing van de locatie?De marketingbudgetten zullen de aankomende periode wat minder zijn. Het is natuurlijk een uitdaging om met minder budget, evenveel marketingwaarde te creëren rondom je merken.

Branding VS Performance! Waar spendeer je nu de meeste tijd aan?
We hebben altijd een gezonde mix gehad in deze types. We zijn een aantal jaar op rij hard gegroeid, ons merk is beter op de kaart gezet. We hebben meer online bekendheid, goede samenwerkingen met partners, andere locaties, grotere bureaus en eventmanagers. Mijn inschatting is dat we nu meer naar performance strategie zullen gaan.

Soms is het goed om eens stil te staan wat je graag de branche zou willen meegeven om positief te blijven. Wat zou je ze willen meegeven?
De kracht van en vraag naar  live ontmoetingen en interactie is heel groot. Ik merk dat er weer beweging in de markt zit. Ik spreek veel klanten en bedrijven die er weer op uit willen. Dit biedt perspectief voor de toekomst.

Dankjewel Pim & team voor je inspiratie. 

De komende weken zullen we jullie naar aanleiding de ontwikkelingen binnen de markt, en ook de geluiden van daarbuiten inspireren met meer tips and tricks die voor een positief resultaat kunnen zorgen in, of anders tenminste na afloop van, deze challenging tijden. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.