De landelijke evenementenindustrie kleurt Nederland rood in de nacht van 25 op 26 augustus 2020! De evenementenindustrie staat op de rode lijst met daarop alle acuut bedreigde industrieën van Nederland. Met de campagne Night of Live lichten eventprofessionals zoals evenementenlocaties, event-organisatoren, festivalorganisatoren, cateraars, licht- en geluidsbedrijven, interieur- en decoratie-experts en entertainment-bedrijven hun bedrijfsgebouwen rood uit om elkaar een hart onder de riem te steken en zo de eigen branche van mental support te voorzien. Daarnaast is het een duidelijk en brandend signaal richting de politiek en de rest van Nederland dat hen laat zien hoe omvangrijk en dramatisch de situatie van de evenementenindustrie als gevolg van COVID-19 daadwerkelijk is. Al deze bedrijven staat namelijk een golf van faillissementen en ontslagen te wachten.

Gebundelde krachten voor het gezamenlijk belang
Tijdens dit mega-evenement bundelen bedrijven in de evenementenindustrie hun krachten en sturen de overheid hiermee een alarmerend, rood signaal dat waarschuwt voor het uitsterven van het evenementenvak. Vrijwel alle bedrijven in alle sectoren van de Nederlandse evenementenindustrie zijn door de COVID-19-crisis hun volledige orderportefeuille kwijtgeraakt: sinds medio maart maakt deze branche geen omzet meer. Ook de toekomst ziet er nog maandenlang vruchteloos uit. “Evenementen vormen de voedingsbodem van alle ontmoetingen die plaatsvinden in Nederland”, vertelt Stijn Oude Vrielink, initiatiefnemer en eigenaar van Venue Marketing. “We willen met Night of Live de overheid alarmeren, maar willen ook de bewoners van Nederland die misschien niet zo bekend zijn met deze branche laten zien waarom we zo belangrijk zijn voor Nederland en onze economie. Deze campagne is niet bedoeld als protest, maar juist als supportive symbool dat staat voor de eventbranche waar wij zo ontzettend veel van houden: een branche die staat voor het elkaar écht ontmoeten en het belang daarvan voor zowel het welzijn van de mens als voor onze economie”, aldus Stijn.  

Event-industrie katalysator binnen Nederlandse economie
De evenementenindustrie was de eerste die in de crisis terechtkwam en de ondernemers binnen deze branche zullen de laatsten zijn die hier op een dag weer uitkomen. In tegenstelling tot andere industrieën kan de verloren omzet onmogelijk worden ingehaald, zelfs niet wanneer de crisis tot het verleden behoort. De evenementenindustrie, die grotendeels bestaat uit culturele en creatieve bedrijven, is miljarden waard en er zijn tienduizenden professionals werkzaam in deze sector. De culturele sector als geheel vreest zelfs dat de culturele diversiteit van ons land ernstig lijdt onder de huidige maatregelen en ziet de toekomst allebehalve zonnig in. Concerten, festivals, bedrijfsevenementen en beurzen trekken jaarlijks tientallen miljoenen bezoekers naar Nederland en is een van de katalysatoren van de Nederlandse economie. 

Zichtbaarheid en verbroedering voornaamste doelen
Het idee voor deze campagne komt oorspronkelijk uit Duitsland, waar de heer Tom Koperek en zijn team van LK Aktiengesellschaft ons buurland eerder al rood kleurde: maar liefst 7.700 gebouwen van event-professionals en -bedrijven uit 1.500 Duitse steden stonden roodgloeiend in de nacht van 22-06-2020 op 23-06-2020. “Door middel van het medium licht willen we de evenementenindustrie in haar geheel zichtbaar maken en voor verbroedering zorgen binnen een industrie die mensen bij elkaar brengt”, aldus Stijn Oude Vrielink. 

De kleur rood is gekozen omwille van de volgende redenen:
– De kleur rood staat voor de liefde voor en verbroedering van de eventbranche.
– De evenementenindustrie staat op de rode lijst van bedreigde industrieën.
Rood alarm voor een miljardenmarkt en tienduizenden banen die verloren dreigen te gaan.

Meer informatie via www.nightoflive.nl