“Dit is de stem van de hele Nederlandse evenementenindustrie”, vertelt Stijn Oude Vrielink, initiatiefnemer van Night of Live 2020. Sinds de lancering vorige week stromen de aanmeldingen in groten getale binnen. De evenementenindustrie staat op de rode lijst van acuut bedreigende industrieën van Nederland. Daarom is er 1 landelijk, rood signaal nodig om elkaar een hart onder de riem te steken, maar ook om meer faillissementen en ontslagen te voorkomen. In de nacht van 25 op 26 augustus 2020 lichten evenementenlocaties, event-organisatoren, festivalorganisatoren, cateraars, licht- en geluidsbedrijven, interieur- en decoratie-experts en entertainment-bedrijven hun bedrijfsgebouwen rood uit: een schreeuw om de aandacht van de politiek, maar ook om die van de rest van Nederland.

Volle steun van brancheverenigingen, media- & locatieplatforms
“Ons vak bestaat uit meer dan 100 beroepen die allemaal in nood verkeren”, geeft Stijn aan. “Om iedereen een hart onder de riem te kunnen steken, hebben we alle mogelijke support nodig én ook toegezegd gekregen van zoveel mogelijk brancheverenigingen, media- en locatieplatforms.” Hun reacties:

Riemer Rijpkema vanuit het Eventplatform:
“Als je zoekt naar de betekenis van, code rood, dan lees je letterlijk; onderneem actie, de schade kan zo groot zijn en voor zoveel overlast zorgen dat het zelfs maatschappij ontwrichtend kan zijn”. Dat is ook wat we met deze sympathieke, maar serieuze, actie duidelijk willen maken. De maatschappelijke en economische impact van de corona crises voor alle betrokkenen binnen de markt van de zakelijke en de publieksevenementen, wordt naar onze mening nog steeds onderschat. Wat de consequenties zijn voor de vele eventprofessionals en zpper’s als de 1,5 m maatregel blijft en als er geen steun voor deze branche gaat komen.

Pieter Bas Boertje, voorzitter IDEA:
“De afgelopen jaren heeft de eventbranche zich bewezen binnen de Nederlandse economie. Evenementen vormen de fysieke, en tegenwoordig ook digitale, marktplaats voor het bedrijfsleven: dáár worden de deals gesloten en ontstaan de nieuwe netwerken. Op dit moment verdwijnt die mogelijkheid tot verbinden voor een groot gedeelte, terwijl de functie van evenementen juist nú zo belangrijk is”.

Henk Kroneberg, voorzitter Dutch Venue Association:
“Locaties werden gedwongen als eerste hun deuren te sluiten. Half maart konden we de gevolgen daarvan nog niet overzien, maar inmiddels kunnen we concluderen dat er op basis van het ‘nieuwe abnormaal’ voor evenementenlocaties geen renderend meer businessmodel bestaat, omdat opdrachtgevers wegblijven. En ondanks dat de regering goedwillend overleg met ons voert, heeft dit tot de dag van vandaag niet geresulteerd in steun. Hierdoor gaan alleen al bij de 55 locaties van DVA honderden arbeidsplaatsen verloren. Kortom: Den Haag, het is tijd om de event-branche te HELPEN!”

Jouke Bijlsma, commercieel directeur A’DAM Six Senses BV:
‘Wij steunen vanzelfsprekend het Night of Live-initiatief. A’DAM staat middenin de muziek- en evenementenindustrie. Natuurlijk hebben wij ook last van de COVID-19-crisis, maar de steun van A’DAM gaat uit naar de gehele evenementenketen. De evenementenbranche is een prachtige industrie met tienduizenden gepassioneerde professionals en het is heel goed dat de ernst van deze situatie door Night of Live zo grootschalig wordt aangeduid.”

Petitie tegen uitsterving
Om uitsterving van onze branche te voorkomen start er binnenkort een petitie die op de 25e wordt overhandigd in Den Haag tijdens een creatieve actie van het EventPlatform op het Malieveld (zie voor deze actie ​http://www.coderood.live/​). Hierbij wordt dan ook de oproep gedaan aan alle beroepsgroepen en eventprofessionals binnen de evenementenindustrie, hotelbranche en cultuursector om deze allemaal te tekenen. De petitie is te vinden op https://steunevenementenbranche.petities.nl/​.

Speciale avonduitzending 25 augustus
Arjen Lemstra en Nicole Babay-Mengerink van Livecommunity.nl zijn samen druk bezig achter de schermen om een live uitzending te organiseren tijdens Night of Live op 25 augustus. Digital Day, een recente productie van Livecommunity.nl, was onlangs een megasucces met bijna 1500 eventprofessionals die meekeken. “Hoe mooi zou het zijn als iedereen die avond kan meekijken en live gaat meemaken hoe Nederland rood kleurt?”, aldus Nicole.

Meerdere ‘licht-alarmen’ voor groter bewustzijn
In Duitsland zijn ook initiatieven actief om een groter bewustzijn te creëren bij de overheid. Zo organiseert o.a. de VTTE (vereniging van technische toeleveranciers) een event genaamd Red Alert ​ Campagne, dat plaatsvindt op dinsdag 11 augustus. Een mooie aftrap voorafgaand aan de 25​, wanneer vervolgens kort na het einde van de schoolvakanties stap 2 van start gaat met alle deelnemende brancheverenigingen en media- & locatieplatforms. De eerste oproep tot deelname aan Night of Live heeft gelijk tientallen toezeggingen van locaties en gebouwen, brancheverenigingen en locatieplatforms opgeleverd uit verschillende sectoren van de evenementenindustrie. Dit aantal neemt nog steeds ieder uur toe.

Meer informatie via deze link.