Juist wij als Venue Marketeer zijn in staat om onze klanten in het hart en in het hoofd te raken! In deel 1 van venuecontent vertel ik in grote lijnen waarom content zo belangrijk is, dat jouw content-team allesbepalend is voor goeie content, en dat zelfs een paar gesprekken met klanten al veel insights kunnen geven. Ik borduur verder op het deel content-team, want niets is beter dan dat jouw content beter smaakt dan de appeltaart van jouw oma.
Een stijging van 112 procent van je landingspagina’s, 150 procent meer gebruikers op je website en ambassadeurs die goud waard zijn voor je venue! Dit kan jij ook bereiken door simpelweg je collega’s in de etalage te zetten. Het DNA van je venue zit in de medewerkers, dus laat hun je visie uitdragen. Bijvoorbeeld door te bloggen. Het is een duurzame manier om kennis te delen. Venues zijn high involvment goods waarbij het proces vaak online begint op locatiesites, je eigen website, of gewoon lekker surfen op het web. Je klanten denken namelijk langer na over een mogelijke aankoop. Ze hebben vragen en zoeken ze op internet naar antwoorden. Dan is het toch geweldig dat ze op een blog, facebookpost, of snapchatkanaal van jouw collega’s landen?
Kijk, je collega’s verplichten dat werkt niet. Maar betrek ze juist en geef ze workshops. Dan hoef je het als venuemarketeer alleen nog maar te sturen. En wees niet bang, bij twijfel gewoon beginnen. Heb maling aan wat andere zeggen! Als het werkt, dan heb je ze toch wel mee! Je voelt waarvoor je het doet en als iemand van je content-team een fout maakt, dan stuur je de volgende keer zijn/haar enthousiasme een beetje bij. Voor de salesgoeroes in je content-team kan je beter met resultaten werken zoals google analytics om zo hun aandacht te trekken. Sterker nog, door je CTA direct te plaatsen op hun blog, kunnen ze zelf hun aanvragen opnemen. Daar kickt sales op!
Die appeltaart vs venuecontent-team! Hoe maak je je smaak nog lekkerder?
- Kijk eerst binnen je venue of er medewerkers geschikt zijn om te deel te nemen. Enthousiasme is het keyword. Worden ze blij van hun werk? Niet twijfelen, direct activeren!
- Doseer je content. Maak een duidelijk planning! Spontane acties/actualiteiten zijn altijd goed als ze maar relevant zijn. Segmenteer ook duidelijk je content. En zorg voor een workflow, zodat iedereen weet wat hij/zij moet doen!
- Begin gewoon! Ga niet alles uitpluizen.
- Denk in pijnpunten van de zakelijke opdrachtgever en hoe ga jij deze oplossen?
- Werkt met thema’s.
- Benoem een contentleider! De ideale situatie voor jouw venue is een collega met een schat aan redactionele ervaring. Extern kan ook! Hij/zij moet in staat zijn om de rest van het team vooruit te helpen.
- Deel de resultaten met je contentteam. Resultaten delen, van salescijfers tot traffic: het opent inzichten voor je hele venue.
- Klein beginnen en langzaam groeien! Kijk eerst wat wel of niet werkt en bouw daarop voort!
- Welke mediums of doelen kun je nog meer bedenken? Denk aan Podcast en natuurlijk video’s!
- Zet actieve fans in het zonnetje!
- En het allerbelangrijkst: volg je hart!
Be a partner!
Help als Venue Marketeer jouw collega’s en geef ze een goeie start, bijvoorbeeld: ‘In vijf stappen naar een stresslose ontvangst’ of 10 tips voor interactie met je publiek’. Een wekelijkse rubriek werk ook goed! Deze payoffs worden online flink gewaardeerd en veel gedeeld op social media. Het zijn simpele onderwerpen om mee te beginnen, de kiem is gelegd, de rest komt vanzelf! Zet hem op met het creëren van je eigen content-team voor jouw venue! Oma maakte de appeltaart de eerste keer ook niet perfect, dus heb er alle vertrouwen in!
Gr Stijn